Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility MEKOMONET-->

לקראת יום הזיכרון נשיא המדינה אירח את נציגי משפחות חללי צה״ל

לקראת יום הזיכרון נשיא המדינה אירח את נציגי משפחות חללי צה״ל
עמוס בן גרשום/ לע״מ.

לקראת יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל, נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל נפגשו היום עם נציגים ממשפחות חללי צה״ל בבית הנשיא.

נשיא המדינה פתח את דבריו ואמר: ״לו הייתי נדרש לתאר את כל הסיפורים ואת כל הדמויות המופלאות של יקיריכם, הייתי אומר כי זהו תיאורה של מדינת ישראל. התכונות המרכזיות שעולות פה באופן מדהים, הן גבורה, איכות, יושרה ושליחות. אני אומר להמון משפחות שכולות שאנחנו פוגשים במלחמה הנוראה הזאת, שאני לא יכול לתקן את הגורל, אני יכול רק לומר להם תודה אמיתית, לומר לכם תודה. תודה בשם עם שלם. יקיריכם נפלו על הגנת המולדת, על קידוש השם, העם והארץ, לטובת מטרה נעלה מאין כמותה. הם מימשו את הציווי ״ובחרת בחיים״. השבת החטופות והחטופים, דבר שאנחנו רוצים בכל מאודנו שיקרה – גם הוא ״ובחרת בחיים״. בחרת בחיים אומר לעשות הכל כדי להחזיר אותם הביתה, מהר ככל שניתן. אם הייתי יכול לדבר עם כל משפחה שכולה לכל אורך הדורות ולהגיד לה תודה הייתי עושה זאת. אני מקווה שלאחר יום הזיכרון הזה נדע פחות דם ושכול ויותר שמחה ותקווה, ונוכל לכל אתגר, נעבור את זה ביחד!״

בסוף דבריו הנשיא הודה לכל העוסקים במלאכת הקודש, ביניהם אריה מועלם וצוותו, למשרד הביטחון, לצה״ל – לקצינות וקציני הנפגעים באשר הם, לכל מי שמלווים את המשפחות, לארגון יד לבנים, לאלי בן שם ולתמי שלח ולמועצה להנצחת החייל.

משפחות הנופלים, שיתפו את הנשיא ורעייתו בסיפורי הגבורה האמיצים של יקריהם שנפלו בשם אהבת המולדת והגנה על העם והמדינה. המשפחות סיפרו על האנשים שהיו, על החברים, האחים, והילדים שהיוו לסביבה הקרובה שלהם. בנוסף, הנשיא ורעייתו ביקשו לשמוע על הקשיים והאתגרים איתן מתמודדות המשפחות מידי יום.

אלי טהר, סגן יו״ר ארגון יד לבנים ששכל את אחיו סא״ל יוסי טהר ז״ל שנהרג בפשיטה בלבנון ואת שני בניו רועי, ויוסי ז״ל. רועי נהרג בתאונת דרכים ויוסי נפל ב-7 באוקטובר בעת שלחם כנגד מחבלים בפעולה לטיהור קיבוץ כיסופים. אלי דיבר בדמעות: ״אותי השכול פגש פעמיים. פעם אחת בביתי ופעם אחת בבית הורי, אני גם אח שכול ופעמיים אב שכול,״ בסוף דבריו סיפר אלי את המשותף בין אחיו יוסי ז״ל לבנו יוסי ז״ל שעל שמו הוא קרוי: ״שניהם הצילו יהודים, אח שלי הציל את היהודים באנטבה ונהרג בלבנון בפשיטה נגד מחבלים ויוסי הבן שלי הציל את חבר שלו את כיסופים והציל את המדינה״.

מבשר יהודה, בנו של אלחנן מאיר קלמנזון ז"ל שנפל בקרב הקשה בקיבוץ בארי, בחר לדבר על היחסים שהיו לו עם אביו: ״מעבר לסיפור הגבורה, אבא שלי היה איש משפחה שתמיד עזר, הוא תמיד היה מגיע לבית הספר לתמוך בי ולעזור לי גם כשהיו מחלוקות בנינו. הוא היה צנוע, אם הייתי צריך עזרה או שהיו לי חששות יכולתי להתקשר אליו והוא מיד היה מגיע, הוא חסר לי מאוד.״

אמה של מור שקורי ז״ל, שוטרת במרחב שדרות שנפלה ב-7 באוקטובר בקרב ההרואי בתחנת המשטרה בעיר, שיתפה את השיחה האחרונה עם ביתה: ״מור התקשרה אליי ואמרה לי: ״אמא אני למעלה בגג, תודיעו לצבא שאני נמצאת על הגג עם שבעה גברים, חלקם פצועים ואין לי כבר תחמושת.״ זו הייתה השיחה האחרונה שלי איתה. בדיעבד מספרים לי שהיא הייתה נהדרת, היא עשתה ח"ע לאיש שב"כ, שהיום הוא מטופל בתל-השומר. אותו איש שב״כ אמר לה על הגלגל שתגלגל אותו מהגג, ככה הוא מספר, כי הוא לא רוצה ליפול בשבי. מור לא הסכימה ואמרה לו "אתה נשאר איתי אני אדאג שתגיע לילדים ולאישה". וכך היה.״

אפרת אלמנתו של לירן אלמוסנינו ז״ל שנפל על הקרב בקיבוץ חולית ב-7 באוקטובר שיתפה: "אם יש משהו שאפשר להגיד על לירן ושאותו אני מעבירה לילדים שלנו מאז השביעי לאוקטובר, הוא- אבא היה גיבור עוד בחייו, אבא בחר ללכת אחרי החלומות שלו. אני תמיד אומרת שלירן ׳זרק׳ עליי את כל האומץ שלו הוא פשוט העביר לי אותו, ועם זה אני ממשיכה. לירן מצד אחד היה דמות נורא רצינית בעבודה זה היה כאלו אני רק עבודה, לא אני, לא הילדים, לא אף אחד, זה עבודה, עבודה עבודה. ואז הוא היה מגיע הביתה ונותן לבנות שלו למרוח לק נצנצים על הציפורניים ולאפר אותו והוא היה אבא כזה, אבא שלא היה נמצא הרבה בתוקף העבודה שלו – אבל כשהוא שם, הוא היה שם לחלוטין. והיום הוא חסר לנו.״

לאה צוף, בתו של חיים אלטר טייכמן ז״ל שנפל בקרב בציר ״מאדים״ במלחמת יום הכיפורים ואשתו של שי-אהרן צוף פופוביץ ז״ל שנפל בתאונת דרכים בדרכו למילואים, לאה סיפרה על המורשת הציונית במשפחתה שמלווה אותה עד היום: ״מה שספגתי מסבא וסבתא, וגם מאמא, ואני מנסה להעביר לילדים, זה את הרצון להמשיך בחיים, להמשיך את הדרך של הנופלים, לחיות ולשמוח. לדבוק בארץ שלנו ובעם שלנו – זו הצוואה שהנופלים הותירו לנו, וכדי שהיא לא תהיה לחינם אנחנו פשוט חייבים לעשות זאת, אין דרך אחרת״.

רעיית הנשיא הודתה למשפחות על השייתוף ועל הזכרונות המרגשים, ואמרה: ״תודה שחלקתם איתנו את הסיפורים, את העצב, את האתגר, אבל גם את רגעי השמחה. אנחנו מדינה קטנה אז הרגשות וההיכרויות של כולנו מתערבבים ברגע. אנחנו חברה שחווה הרבה שכול, אתם שילמתם את המחיר היקר מכל, וחלק מהמשפחות שילמו יותר מפעם אחת. אני מרגישה אתכם כמשפחתי שלי״.

במפגש נכחו גם ראש אגף משפחות והנצחה במשרד הביטחון אריה מועלם, יו״ר ארגון יד לבנים אלי בן שם, יו״ר ארגון אלמנות ויתומי צה״ל תמי שלח, ראש המועצה הציבורית להנצחת החייל, פרופ׳ שלמה מור יוסף וראש מחלקת נפגעים בצה״ל, אלוף-משנה רעות קורן.

עמוס בן גרשום/ לע״מ.
כתבות נוספות שיעניינו אתכם
מעלים זיכרונות: נשיא המדינה יוצא בפרויקט הנצחה מרגש לזכרם של הנופלים והנרצחים במלחמת ״חרבות ברזל״
נשיא המדינה יצחק הרצוג יוצא בפרויקט חדש ומרגש שמטרתו היא...
10,000 עפיפונים עם שמות חללים וחטופים יופרחו לאוויר ביום העצמאות
מטס עפיפונים ענק בהובלת "120 מנהיגות מחברות" ובהכנת והשתתפות הקהל...
לקראת יום הזיכרון נשיא המדינה אירח את נציגי משפחות חללי צה״ל
לקראת יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל, נשיא המדינה יצחק הרצוג...
נשיא מדינת ישראל נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעיתו מיכל בטקס הנחת זרים ליום הזיכרון לשואה ולגבורה
נשיא מדינת ישראל יצחק (בוז'י) הרצוג נשא דברים בטקס הפתיחה...
מועדי הגבורה בחודש מאי באירוח ביתי בירושלים
מועדי הגבורה הם הזמן הנכון ביותר לשמוע על סיפור ההתיישבות...
נשיא המדינה יצחק הרצוג במפגש עם משפחות שכולות, באתר ההנצחה הממלכתי לזכר חללי צה״ל הבדואים
אנחנו עוסקים כל העת - כל יום, שעה שעה, בימים...
נשיא המדינה נפגש עם מזכיר המדינה האמריקאי
נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש הבוקר, יום רביעי, כ״ג בניסן,...
נשיא המדינה נפגש עם משפחתו של ענר שפירא ז״ל
נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל נפגשו הבוקר, יום שלישי,...
הדוקטור הבכיר מ'הדסה' הלחין להקת הרבנות הצבאית ותומר מתנה מבצעים "ריבה ריבך"
להקת הרבנות הצבאית ותומר מתנה בסינגל חדש – "ריבה ריבך"....
נשיא המדינה אירח אחיות ואחים מצטיינים ממערכת הבריאות
נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל, אירחו היום, יום שלישי,...