Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility MEKOMONET-->

בן 9 חודשים בלע חלק חד של משחק וחייו ניצלו בחדר הניתוח בהדסה עין כרם

בן 9 חודשים בלע חלק חד של משחק וחייו ניצלו בחדר הניתוח בהדסה עין כרם
צילום: דוברות הדסה

האינסטינקטים הרפואיים של הרופאה בהדסה עין כרם הצילו את חייו של התינוק בן תשעת החודשים שבלע מתקן מתכתי אשר בקצהו בורג חד. "במצלמה שהוכנסה דרך האף אל הגרון לא ניתן היה לראות את דרכי הנשימה של התינוק, הוא היה במצב מסכן חיים".
הגוף הזר נשלף בחדר הניתוח בהצלחה.

כשהוריו של זאב בן ה-9 חודשים הגיעו איתו אל חדר המיון בהדסה עין כרם, הם לא שיערו שהתינוק, אשר עבר רגעים מטלטלים של השתנקות והקאת דם בביתם, בלע חפץ מתכתי כל כך גדול אשר איים על חייו. למרות שהתינוק נראה נינוח בבית החולים, ביוזמת רופאת הילדים ד"ר רבקה גלעד, הוא נשלח לצילום ונכנס מיד להליך רפואי מציל חיים.
תמר ויחיאל מבית שמש הם הורים לשבעה. הצעיר שבילדיהם, זאב, הוא רק בן תשעה חודשים. השבוע, למרות הדאגה הגדולה וההשגחה המתמדת עליו, הוא חידד עבור כל בני המשפחה את הסכנה שבהגעת תינוקות אל חפצים כאלה, העלולים לפגוע במערכות הגוף – עד כדי גרימת מוות.
"היה מאוחר בערב, וזאב התעורר מהשינה שלו בעגלה. אחת מהבנות שלי העבירה אותו מהעגלה למיטה שלו", משחזרת האם תמר. "הייתי בחדר אחר, ופתאום משם שמעתי אותו משתעל ונחנק. רצתי אליו והרמתי אותו, הבנתי שמשהו לא תקין. הוא התחיל להשתנק ולנסות להקיא, ולבסוף הקיא רוק ודם – מה שהבהיל אותי מאוד. בעלי בדרך כלל הולך לתפילה בבית הכנסת בלי הטלפון, אבל בדרך נס הוא היה עם הטלפון, התקשרתי אליו שיחזור מהר, ובינתיים יצאתי עם זאב החוצה כדי שיוכל לנשום אוויר".

זאב חזר לנשום כרגיל, אך ההורים המודאגים שראו את הדם בשיעולו פנו מיד לסניף מד"א הקרוב לביתם, ואז המשיכו גם למוקד טרם. גם במד"א וגם במוקד טרם זאב היה נראה במצב טוב, ללא מצוקה נשימתית, אך תמר דאגה מאוד, ובמוקד טרם המליצו להורים לפנות למיון, שם יש כלים מתאימים לבדיקת תינוק צעיר כל כך.
בסביבות 11 בלילה הם הגיעו למיון ילדים בהדסה עין כרם. זאב עבר בדיקות מקיפות של צוות המחלקה, שלא מצא משהו חריג בבדיקות הרגילות. ד"ר רבקה גלעד ממחלקת ילדים הציעה לעשות לזאב צילום חזה, גם כדי להשלים את מכלול הבדיקות הרפואיות ולהרגיע את ההורים המודאגים.
"כשקיבלתי את תוצאות הצילום הייתי מופתעת בעצמי. התינוק היה כל כך חיוני, וממש לא ציפיתי לראות גוף זר, ובטח שלא כל כך גדול, בצילום שלו", מספרת ד"ר גלעד. "ההחלטה להפנות אותו לצילום נקבעה באמת על סמך תחושה, שעדיין לא מיצינו את כלל הבדיקות. המחשבה על מה היה יכול לקרות אם לא היינו עושים צילום – מטלטלת אותי בכל פעם שאני חושבת על המקרה".
ד"ר גלעד התקשרה מיד לרופא אף אוזן גרון – ד"ר אחמד סיאג' אשר חבר אליה לטיפול בתינוק. הוא זיהה בצילום גוף זר במרקם מתכתי, הכניס לזאב מצלמה שנכנסת דרך האף ויורדת לגרון – וראה משהו בוהק שמסתיר את מיתרי הקול. "לא יכולתי לראות את דרכי הנשימה של התינוק, והבנתי שהוא במצב מסכן חיים. התקשרתי לצוות חדרי הניתוח והוריתי להם להכין את החדר באופן מיידי. הבהלנו את התינוק אל חדר הניתוח, שם המרדימים הרדימו אותו באמצעות מסיכת חמצן. בהליך רגיש ועדין הורמה הלשון של זאב באמצעות לרינגוסקופ ושלפתי בזהירות יתירה את הגוף הזר, על מנת שחס וחלילה לא אגרום לדחיפתו עוד יותר פנימה".
הרופאים ביצעו לזאב צילום חזה נוסף כדי לראות אם הגוף הזר השאיר נזקים בוושט, ולמזלו הגדול, מלבד פצעים קטנים – הוא יצא בריא ושלם מן האירוע, לא העלה חום וחזר לישון ולינוק. הוא נשאר להשגחה ללילה והשתחרר בבוקר שלמחרת, כשהוא רגוע ומחייך.

"אחרי הצילום הראשון, הצוות הרפואי ניהל את התהליך במקצועיות וביעילות" מספרת תמר אמו, "הרגשתי שאני בידיים טובות. אנשי הצוות הסבירו לנו שעושים את התהליך בחדר ניתוח כי זה מקום בטוח יותר לתינוק מאשר חדר מיון וסמכתי עליהם. הצוות ליווה, הסביר והרגיע אותנו לאורך כל הלילה. אפילו לא הספקתי להגיד לרופאים המדהימים תודה על זה שהם הצילו את הבן שלי".
תמר ויחיאל ניסו להבין מה זאב בלע ומתי הוא היה יכול לבלוע את זה – הרי הוא היה בעגלה שלו ולא על הרצפה. ואז תמר נזכרה שביום ראשון בנה בן החמש שיחק עם חלק שמצא בתוך פעמון צעצוע, שמגיע עם משחקי קופסא. למרות הזהרותיה של תמר, הוא נתן לזאב לשחק עם החלק הזה.
"היום בן החמש שלנו זהיר הרבה יותר, וכל הזמן שואל ובודק מה אפשר להביא לזאב ומה לא. חשוב להיות עם עיניים פקוחות ולראות שגם הילדים דואגים לבטיחות אחד של השני. הייתה לנו שרשרת גדולה של ניסים ושליחים טובים בבית החולים הדסה, והרבה עזרה מהשמיים, ואנחנו שמחים מאוד לחזור לשגרה בטוחה אחרי הלילה מורט העצבים שעברנו", מסכמים ההורים בהקלה.
גם ד"ר גלעד מבקשת להדגיש בעקבות האירוע – את אמצעי הזהירות הנדרשים מן המבוגרים המלווים את התינוקות והפעוטות: ״גם ההורים המנוסים שמכירים את ילדיהם ואת הנטייה להכניס חפצים לפה, אשר מקפידים בנושא בשגרה ויודעים ממה להיזהר – צריכים לנקוט במשנה זהירות ובתשומת לב מוגברת בהחלט כאשר מדובר בתינוקות ולמנוע כל קרבה שלהם לחלקים קטנים של צעצועים או חפצים אחרים.
אנו יודעים שמדובר באחד הפחדים הגדולים ביותר עבור הורים, ולכן גם כשהבית מתנהל באחריות ובדאגה טבעית לתינוקות ופעוטות וגם כששמים 4 עיניים – עדיין נדרשת הקפדה יוצאת דופן כדי למנוע מקרים כאלה, שתוצאותיהם עלולות להיות הרות אסון.
כמובן, שגם אם נזהרנו מאוד והקפדנו להרחיק תינוקות מאותם חפצים אבל אנחנו נתקלים בהשתנקות יוצאת דופן או ניסיון להקיא עצם כלשהו ובשינוי התנהגותי שמעיד על מצוקה מסוימת, יש לגשת לבדיקה רפואית באופן מיידי".

צילום: דוברות הדסה
כתבות נוספות שיעניינו אתכם
כל מה שצריך לדעת על בניית ממ"ד לבית
מקלטים הם תוספות חיוניות לבתים פרטיים, כי המספקים הגנה מפני...
הדוקטור הבכיר מ'הדסה' הלחין להקת הרבנות הצבאית ותומר מתנה מבצעים "ריבה ריבך"
להקת הרבנות הצבאית ותומר מתנה בסינגל חדש – "ריבה ריבך"....
נשיא המדינה אירח אחיות ואחים מצטיינים ממערכת הבריאות
נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל, אירחו היום, יום שלישי,...
הפועל לב ירושלים מסכמת עונה היסטורית
הפועל לב ירושלים מסכמת עונה היסטורית כמחזיקת גביע המדינה וסגנית...
הקרן לידידות תרמה רכב הסעות בקרוב לחצי מיליון שקלים למרכז לטיפול בקשיש בקהילה בירושלים
בכך יתאפשר למלב"ב בירושלים, המציע לקשישים עם דמנציה פעילות חברתית,...
מתגייסים למענם: רשת מלונות פתאל ועמותת 'נצח יהודה' ביוזמה מרגשת למען פצועי צה"ל והמשפחות השכולות
רשת מלונות פתאל בשיתוף עמותת 'נצח יהודה' יארחו בסוף השבוע...
נשיא המדינה נפגש עם נשיא רואנדה והעניק לו את דיסקית החטופים בקריאה לשחרורם המיידי
נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש היום, יום ראשון, כ״ח באדר...
פורום כיתות הכוננות 'הנני' ותנועת הביטחוניסטים תרמו עשרות אפודים קרמיים ליישוב קדומים
מסייעים לקדומים. פורום כיתות הכוננות 'הנני' בשיתוף תנועת הביטחוניסטים העבירו...
חשיבותן של הבדיקות הגנטיות
בדיקות גנטיות, הנעשות על ידי יועצים גנטיים, עוזרות למטופלים ולמשפחותיהם...
איך שומרים על כושר – גם בנוחות ביתנו
אנשים רבים חושבים שהתעמלות עבור חיטוב וירידה במשקל, או שמירה...