Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility MEKOMONET-->

נשיא המדינה התקבל בארמון הנשיאות בוינה בטקס קבלת פנים ממלכתי

נשיא המדינה התקבל בארמון הנשיאות בוינה בטקס קבלת פנים ממלכתי
צילום: קובי גדעון

נשיא המדינה יצחק הרצוג התקבל היום, יום שלישי, י"ט באלול, 5 בספטמבר, בטקס קבלת פנים ממלכתי ומשמר הכבוד בארמון הנשיאות ״הופבורג" שבבירת אוסטריה, וינה, על ידי נשיא אוסטריה, אלכסנדר ואן דר בלן. הנשיאים סקרו את משמר הכבוד וכמיטב המסורת, חתמו נשיא המדינה ורעייתו בספר האורחים של הארמון הנשיאותי. לאחר מכן קיימו הנשיאים פגישה מדינית.

בפגישתם דנו הנשיאים בחשיבות שמייחסות המדינות ליחסים הבילטרליים, ובהרחבת שיתוף הפעולה בין המדינות.

נשיא המדינה הודה לנשיא ואן דר בלן על ידידות האמת ומחויבותו האישית לקידום היחסים בין המדינות. לאחר הפגישה, התקיימה פגישה בילטרלית מורחבת בהשתתפות שתי המשלחות. לאחר מכן, נשאו נשיא המדינה ונשיא אוסטריה הצהרות משותפות.
בהמשך, התארחו הנשיא ורעייתו בארוחת צהריים ממלכתית באירוח נשיא אוסטריה ורעייתו.

מצורפים דברי הנשיאים במלואם:

נשיא המדינה:
״תודה לך, ידידי הנשיא ואן דר בלן, על קבלת הפנים החמה. בשם מדינת ישראל ואזרחי ישראל אני מבקש לברך אותך ואת העם האוסטרי כולו ולאחל לכם המשך שגשוג וצמיחה – כעם וכמדינה.

תודה רבה לך על קבלת הפנים, על החברות שלך, על החוכמה שלך, ועל השיחה המרתקת והחשובה.
הרוח של בנימין זאב הרצל, מרחפת על הביקור ההיסטורי שלי כאן, בוינה, והיום אחר הצהריים גם נציב שלט בבית שבו התגורר בוינה ובו כתב את ספרו האלמותי ״מדינת היהודים״ שהגה את רעיון הקמת המדינה לעם היהודי- היא מדינת ישראל.
הידידות בין ישראל לאוסטריה מעולם לא הייתה קרובה יותר. ממשלת אוסטריה עיגנה בתוכנית העבודה את מחויבותה כלפי מדינת ישראל, ובין ישראל ואוסטריה נחתם הסכם שותפות אסטרטגי, שיוצר הזדמנויות חדשות לשתי המדינות שלנו. אלו ברכות שישיאו ערך עצום לא רק למדינותינו, אלא לאנושות כולה. אני בטוח בכך.

ולצד כל אלה, יחד עם השמחה על הברית המתחדשת, המעמיקה, שיש לה מורשת ארוכת שנים וחוצת דורות, אני לא יכול שלא לזכור ולהזכיר כאן היום, יחד איתך ידידי הנשיא, את התקופה האפלה ביותר בתולדות האנושות, שהתרחשה בין היתר גם כאן – באוסטריה, השואה. אני מבקש שנישא את זכרם של בני ובנות עמי, אמהות ואבות, זקנים וטף שנשלחו אל מותם, באכזריות שאין שניה לה – רק משום שהיו יהודים.

אכן, הצלקת עמוקה, אך הכנפיים מגביהות עוף. היה זה ויקטור פרנקל, רופא והוגה דעות נערץ – יהודי – אוסטרי, שורד שואה, ומגדלור של משמעות ואמונה באדם וברוחו, שכתב כי: "אפשר ליטול מן האדם את הכול חוץ מדבר אחד: את האחרונה שבחירויות אנוש – לבחור את עמדתו. לבחור את דרכו". ואכן, אנו רואים היטב כי אוסטריה המודרנית בחרה את עמדתה ודרכה, כשהיא מתמודדת בצורה כנה, אחראית ומלמדת עם הפרק הנורא ביותר בתולדותיה ומחויבת להילחם בכל צורות האנטישמיות ולשמור על זיכרון השואה.

דוגמה נהדרת ומלאת השראה לכך ראינו ממש לאחרונה – במהלך המבורך להשבת התארים האקדמיים אשר נשללו מיהודים שלמדו וחקרו באוניברסיטאות באוסטריה, בתקופה האפלה ההיא. ידידי הנשיא, אני יודע שגם בתולדות משפחתך שזורים אתגרים וצלקות של הגירה, פליטות ונדודים, ואני מאמין שהדברים ניכרים, בין היתר, באופן שבו אתה ומדינתך מחויבים לשלומו ולעתידו של עמי – ששבע תלאות ומכאובים. אני שב ומדגיש: המלחמה הבלתי מתפשרת נגד אנטישמיות, אותה מובילה ממשלת אוסטריה, חייבת לשמש דוגמה לאומות ומדינות רבות, ואנו מעריכים זאת מאד.

כפי שדיברנו בשיחתנו, אדוני הנשיא, אנו נמצאים בתקופה שבה המזרח התיכון משתנה מקצה לקצה. קווי הגבול בין גורמי האופל, השנאה והטרור, לבין כוחות האור, הקידמה, השלום והידידות, ברורים היום יותר מאי פעם. לצד התקווה שבחתימה על בריתות ידידות במסגרת הסכמי אברהם ההיסטוריים, והסכמים נוספים שאני מקווה שיגיעו, מעמיק האיום הקיומי על מדינת ישראל ועל העולם החופשי כולו – לאור התעצמות איראן וחתירה לגרעין. אנחנו סמוכים ובטוחים שאוסטריה תמשיך לעמוד איתן לצידנו בצד הנכון של המשוואה המדינית הקריטית, ובמיוחד בימים הדרוכים והדרמטיים שאנחנו עומדים על סיפם.

אין זה סוד שהשותפות בין עמינו מוצאת את ביטויה בתחומים רבים ומגוונים, על כך דיברנו בשיחתנו. אנו מקדמים ביחד שיתופי פעולה פורצי דרך בתחומי הכלכלה, המסחר, התרבות, המדע, הטכנולוגיה וההייטק, לצד פיתוח משותף של עולם התיירות. ועם זאת, אני מאמין שאל לנו לעצור כאן, ושעלינו לקדם עוד ועוד נדבכים לשותפות בין עמינו, כמו פרויקטים לחילופי נוער שיעמיקו את ההיכרות והידידות בין התרבויות שלנו אצל דור העתיד. אנו רואים בכם שותפים לדרך מבטיחה של עתיד משותף, וכולי תקווה שביקורי כאן – יתרום לעוד ועוד שיתופי פעולה, משום שכאמור – אני סבור שהשותפות בין מדינותינו טומנת בחובה פוטנציאל עצום לעמינו ולאנושות כולה.

אני שב ומודה לך על האירוח, כבוד הנשיא ובטוח שהקשר בינינו ובין מדינותינו רק יעמיק ויתחזק בעקבות ביקורי כאן. תודה לכולכם – ברוכים תהיו!״

נשיא אוסטריה, אלכסנדר ואן דר בלן:
״ישראל קרובה אלינו יותר ממדינות רבות אחרות. יש לנו היסטוריה משותפת, וכן, גם כואבת. תיאודור הרצל, אוסטרי גדול, מוזכר בהכרזת העצמאות של מדינת ישראל, שחוגגת השנה 75 להיווסדה. ישראל גם מאמתת אותנו עם ההיסטוריה שלנו. איננו יכולים ולא רוצים לשכוח את הרדיפה, הגירוש והרצח של עשרות אלפי יהודים מאוסטריה. הרבה – יותר מדי – אנשים במדינה שלי נימנו בין המחוללים.

אוסטריה איחרה להתמודד עם הפרק האפל ביותר בהיסטוריה שלנו. כיום אוסטריה מחויבת לאחריות זו. משמעות אחריות זו היא משימה מרכזית עבורנו- היא לשמור על זכר השואה ולשמור על זכרם המכובד של הקורבנות. אחריות פירושה גם שאנחנו נלחמים בנחישות באנטישמיות. זה עניין אישי עבורי. חייבת להיות אפס סובלנות לאנטישמיות.
בנוסף, שוחחנו על המצב הדינמי במזרח התיכון. הנשיא הרצוג ומשלחתו, שיתפו אותנו בחששות הישראלים מהמצב הביטחוני באזור, במיוחד ביחס לאיראן וחיזבאללה. אנו חולקים דאגה לביטחון ישראל ושותפים למטרה למנוע מאיראן לפתח ולהשיג נשק גרעיני.

אוסטריה תומכת במאמצים בינלאומיים להגיע ליעד זה באמצעות משא ומתן. הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית שבסיסה כאן בווינה עושה עבודה חשובה כמנגנון בקרה.

עוד שוחחנו על המצב הפוליטי הפנימי בישראל. אני יודע שהנשיא הרצוג מחויב לקונצנזוס רחב. אני מאחל לו הצלחה במאמציו לנטרל את המתחים הפוליטיים והחברתיים במדינה על ידי קיום דיאלוג. מכיוון שרפורמות, במיוחד בתחום החשוב מאוד של מערכת המשפט, דורשות דיאלוג והסכמה חברתית רחבה ככל האפשר.״

מצורף קישור וידיאו מטקס קבלת הפנים הממלכתי בארמון הנשיאות בוינה והצהרות הנשיאים

https://www.jumbomail.me/l/he/gallery/384F35305232702F6F7244464B3342347436653838673D3D/1060799282

צילום: קובי גדעון
צילום: קובי גדעון

 

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
"השתדלנו להפגיש את הקוראים עם בני אדם"
הסופרים יאיר אגמון ואוריה מבורך נפגשו השבוע עם נשיא המדינה...
מפגש מרגש בין צעירים מוסלמים ממרוקו לישראלים התקיים במוזיאון ידידי ישראל וכלל שירה וריקודים משותפים לצלילי שירת זמרת ששרה במרוקאית
מוזיאון ידידי ישראל אירח את משלחת שראכה ממרוקו שהגיעה לישראל...
קיץ אינטראקטיבי במוזיאון המוזיקה העברי בירושלים בואו לנגן בעצמכם מנגינות של קיץ
חוויה לכל המשפחה בכל גיל נגינה חיה בשיתוף הקהל * הצצה...
109 שופטים ורשמים בכירים הצהירו אמונים בפני נשיא המדינה, בטקס הגדול ביותר שהיה
נשיא המדינה יצחק הרצוג נשא דברים היום, יום ראשון, י״ז...
פסטיבל הקולנוע ירושלים גאה להכריז על הסרטים הישראלים שיוקרנו בפסטיבל ה-41
פסטיבל הקולנוע ה-41 ירושלים (18-27 ביולי) שמח להציג תכנית ענפה...
אות נשיא המדינה להתנדבות הוענק בטקס מרגש במשכן הנשיא לשני מתנדבי מגן דוד אדום
בטקס הענקת אות נשיא המדינה להתנדבות שהתקיים במשכן הנשיא, אתמול...
בטקס מרגש העניק נשיא המדינה את 'אות הנשיא להתנדבות' לשנת תשפ"ד
ואלו הזוכים: ואחיד אלהוזייל, סמי אלקרינאוי, פלאח אמל, סולומון ביטון,...
נשיא המדינה נפגש עם משלחת דו מפלגתית של חברי קונגרס אמריקאיים מטעם AIPAC:
נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש הבוקר, יום רביעי, עם משלחת...
לפני יציאתם למשחקים בפריז, נשיא המדינה אירח את המשלחות האולימפיות והפראלימפיות ובירך אותן בברכת הצלחה
נשיא המדינה יצחק הרצוג אירח היום, יום רביעי, י״ג בסיון,...
רוברט סטירנס, אחד המנהיגים המוכרים בעולם הנוצרי, הקדיש את פרס ירושלים אותו קיבל, לזכרו של הלוחם, קצין ימ"מ, ארנון זמורה ז"ל, שנהרג בפעולת חילוץ ארבעת בני הערובה
הבישוף רוברט סטירנס, מנהיג ארגון 'כנפי נשרים', אחד המנהיגים המוכרים...