Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility MEKOMONET-->

אירוע לציון 50 שנה ללחימת חטיבה 14 במלחמת יום הכיפורים

אירוע לציון 50 שנה ללחימת חטיבה 14 במלחמת יום הכיפורים
קרדיט: אביתר ניסן

"לפני חמישים שנה בדיוק עמדנו בפני איום קיומי מבחוץ, כשאויבינו עמדו עלינו לכלותנו. והיום, יובל שנים אחרי מלחמת יום הכיפורים, מדינתנו האהובה שוב מאוימת ומעורערת, רק שהפעם – האיום הוא פנימי. שוב המחיר עלול להיות כבד מנשוא, שוב כולנו עומדים למבחן. כאילו לא למדנו לקח. אני פונה מכאן, דווקא מכאן, למנהיגות הפוליטית – וקורא לה לגלות אומץ ואחריות, לצאת מהקיבעון, ולהוציא אותנו מהמשבר. זה רגע האמת של ההנהגה הפוליטית.
עכשיו, רגע לפני ראש השנה, תורה של ההנהגה שלנו – לא להסתכל רק על הבייס. עכשיו תורה – להעדיף את המדינה על פני הפוליטיקה. עכשיו תורה להושיט יד באמת, בכבוד, בפומבי, להיענות להושטת יד, ולהגיע כבר להסכמות".
כך אמר הערב נשיא המדינה יצחק הרצוג באירוע של עמותת חטיבה 14 ('מחץ') שהתקיים אתמול (יום רביעי ה-13 בספטמבר לציון 50 שנה לקרבות הגבורה של לוחמי החטיבה בחזית סיני במלחמת יום הכיפורים ב'יד לשריון' בלטרון.
הרמטכל הרצי הלוי בירך את החטיבה בברכה מצולמת ששלח:
" אנו גאים בכם, לומדים מכם, אתם דוגמא ומופת עבורנו, אם נדרש לכזה אתגר שני, נרצה להילחם עם הערכים שאתם קבעתם בחולות סיני"

אתמול (יום רביעי 13 באפריל), התקיים ב'יד לשריון' בלטרון התקיים אירוע לציון 50 שנה ללחימת חטיבה 14 במלחמת יום הכיפורים. בטקס, נשאו דברים נשיא המדינה – מר יצחק הרצוג, הרמטכ"ל הרצי הלוי ואלוף במיל' אמנון רשף, מפקד חטיבה 14 במלחמת יום הכיפורים.
נשיא המדינה-יצחק הרצוג –אי אפשר לעמוד כאן היום מבלי להתייחס לעומק המשבר שמדינת ישראל נמצאת בו.
לפני חמישים שנה בדיוק עמדנו בפני איום קיומי מבחוץ, כשאויבינו עמדו עלינו לכלותנו. והיום, יובל שנים אחרי מלחמת יום הכיפורים, מדינתנו האהובה שוב מאוימת ומעורערת, רק שהפעם – האיום הוא פנימי. שוב המחיר עלול להיות כבד מנשוא, שוב כולנו עומדים למבחן. כאילו לא למדנו לקח.

המשבר שאנו נמצאים בתוכו פוגע בנו בצורה חמורה ומסוכנת – בחברה, בכלכלה, ומעל הכל בביטחון.
הקונספציה, כן כן, הקונספציה; ההתעלמות מהמציאות המאיימת ומסדרי העדיפויות האמיתיים של המדינה – היא אם כל חטאת.
אני פונה מכאן, דווקא מכאן, למנהיגות הפוליטית – וקורא לה לגלות אומץ ואחריות, לצאת מהקיבעון, ולהוציא אותנו מהמשבר. זה רגע האמת של ההנהגה הפוליטית.
אני רוצה לשתף אתכם כי בפני הצדדים עומדת הצעה המהווה בסיס להבנות מיידיות, אשר ישמרו על מדינת ישראל כדמוקרטיה יציבה, ברוח ערכי מגילת העצמאות – כן, ברוח המסמך המכונן הזה ויאפשרו לכולנו לצאת מהמשבר שפוקד אותנו זה כתשעה חודשים.
הרשו לי רגע לחשוף אתכם למה שקורה בחדרים הסגורים: יש להצעה הזו תמיכה רחבה. אני חוזר ואומר: יש להצעה הזו תמיכה רחבה. של גורמים בקואליציה ובאופוזיציה, של נשות ואנשי משפט, מחקר, ממשל וחברה אזרחית ממגוון רחב של עמדות.
עכשיו נדרשת הכרעה. עכשיו נדרשת החלטה מנהיגותית. עכשיו, רגע לפני ראש השנה, תורה של ההנהגה שלנו – לא להסתכל רק על הבייס. עכשיו תורה – להעדיף את המדינה על פני הפוליטיקה. עכשיו תורה להושיט יד באמת, בכבוד, בפומבי, להיענות להושטת יד, ולהגיע כבר להסכמות.
המנהיגים חייבים לנו את האמת – אפשר לייצר הסכמות, אפשר לעצור את הסכנות, אפשר להחזיר את המדינה לשפיות, אפשר לחזור לאהבת ישראל, אפשר לעשות כאן שנה של תקווה. זאת האמת".

"לפני חמישים שנה רעדה האדמה. באותן שעות ראשונות וקשות כאשר גורלה של מדינת ישראל היה מוטל על כף המאזניים, היו אלה לוחמי ומפקדי חטיבה 14 – חטיבת המחץ – שהיוו את כוח הבלימה העיקרי של צה"ל מול הצבא המצרי; עמדו מול האש, בקו הראשון, ובלמו בגופם ובעוז רוחם, כנגד כל הסיכויים, עשרות אלפי חיילי חי"ר ומאות טנקים של האויב שצלחו את התעלה ושטפו את השטח. "לא נרפה, לא נפסיק ולא נחדל", כך החלטת בנחישות –אתה – ידידי אמנון רשף, מפקד החטיבה האמיץ, בעיצומם של הקרבות, וכך גם שידרת לחייליך ולכול מי ששרתו תחת מפקדת החטיבה. "לא נחדל!". ואכן, חטיבה 14 לא חדלה ולא הרפתה. הגנה ובלמה, תקפה, הבקיעה והכריעה! יש לכם – גיבורי חטיבה 14, ולאחיכם הגיבורים לנשק שנפלו, ולחמו בחזיתות השונות במלחמת יום הכיפורים מקום של כבוד בפנתיאון הישראלי! בשם מדינת ישראל כולה, אני מצדיע לכם ומודה לכם. תודה רבה לכם! " הוסיף הנשיא הרצוג.

הרמטכל הרצי הלוי- "לוחמי ומפקדי חטיבה 14, אתם שהותרתם במורשת צה"ל מהי דבקות במשימה, מהי גבורה ורעות. הייתי בכיתה א' כשפרצה מלחמת יום הכיפורים, בני הדור שלי לא חוו אתגרי לחימה כאלה.
היו לנו ויש לנו את האתגרים שלנו, אבל את מה שאתם חוויתם בתעלה אנחנו לא חווינו.
מפקדים בחטיבה, אני מצדיע לכם על דבקות במשימה גם עם סד"כ פגוע ואמצעים מדלדלים לא עצרתם לרגע. הלוחמים בחטיבה, אני מצדיע לכם על גבורה תחת אש תופת על מקצועיות מרשימה, על שירדתם מטנק פגוע אחד וטיפסתם לטנק פגוע אחר, שאנשים נפגעו הרכבתם צוותים חדשים ושבתם להילחם בסערה.
אני מצדיע לנופלי החטיבה, תרומתם לקרב הייתה מכריעה ואתם החברים לנשק המשכתם את דרכם עד לניצחון.
אנו גאים בכם, לומדים מכם, אתם דוגמא ומופת עבורינו. אם נידרש לכזה אתגר שני נרצה להילחם עם הערכים שאתם קבעתם בחולות סיני".

אלוף (במיל') אמנון רשף- "הזיכרונות ומראות המלחמה מלווים אותנו מאז ועד היום. תמונות שדה הקרב חולפות ומרצדות מול עינינו. לעולם יעמדו לנגד עיני תמונות אותם גיבורים שחרפו נפשם כדי לחלץ נפגעים תחת אש. קציני חטיבה 14 הנוכחית במילואים, חניכי המכללה לפיקוד טקטי, שוחרי הפנימיות הצבאיות, אלפי בני הנוער הנמצאים איתנו. עכשיו זו המשמרת שלכם. דעו לכם בימים סוערים אלה!!! היינו מקשה אחת, למרות השוני בינינו. יוצאי עדות המזרח ואשכנזים, חילוניים ודתיים, בני עיירת הפיתוח, המושבים, הקיבוצים והעירוניים – יחד צוות לוחם בטנק, בנגמ"ש, בזחל"ם, במעוז או בתעלת הקשר. שאו עמכם מכאן את אותם ערכים בסיסיים המייחדים את עמנו ואת לחימת חטיבה 14. ביטחון עם ישראל מונח בידיכם בדורות הבאים!!!"
המשיך ואמר האלוף רשף, לוחמי החטיבה ובני המשפחות השכולות – הייתה לי הזכות לפקד על לחימת הגבורה שלכם ושל יקיריכם. הנחישות, הדבקות במשימה, תעצומות הנפש ורעות הלוחמים הם שהביאו את צה"ל ומדינת ישראל מסף תבוסה לניצחון צבאי אדיר – ניצחון שהביא את הסכם השלום עם הגדולה באוייבי ישראל – מצריים.
אני מצדיע לכם גיבורים!

לאחר הטקס עלה המחזה, "14", אותו כתבה דפנה אנגל, בבימויו של רונן פלד.
לראשונה בישראל, הובא סיפור חטיבה 14, המוגדר בדרך כלל כאירוע מורשת, בצורת "מחזה", ואפשר צצה דוקומנטרית לסיפור הלחימה והגבורה של לוחמי החטיבה במלחמת יום הכיפורים.
לצורך כתיבת המחזה יצאו פלד ואנגל לתהליך מחקר ואספו תחקירים מעשרות לוחמי החטיבה. במחזה השתתפו 18 שחקנים, זמרים ורקדנים, בהובלת אקי אבני והוא שילב בתוכו דיאלוגים ומונולוגים המבוססים על תחקירי הלוחמים.

חטיבה 14 על שלושת גדודיה הסדירים הייתה פרוסה ביום הכיפורים, 6 באוקטובר 1973, לרוחב תעלת סואץ והייתה הראשונה לספוג את מהלומת הפתיחה של המתקפה המצרית.
החטיבה בלמה בקרבות גבורה את ההתקפה המצרית ולמרות האבדות הכבדות (162 חללים בשלושת הימים הראשונים), התארגנה מחדש, קיבלה תחת פיקודה גדודי טנקים, צנחנים וחי"ר, השתתפה בקרבות נוספים, הבקיעה בקרב הרואי את המערך המצרי במרחב 'החווה הסינית', אל תעלת סואץ במבצע 'אבירי לב' ואפשרה לצה"ל את צליחת התעלה, כבשה את 'החווה הסינית' ונלחמה על אדמת מצרים, בארץ גושן.
בחטיבה, על גדודיה ויחידותיה, נפלו במהלך המלחמה 390 חללים (17.5% מכלל חללי צה"ל במלחמה!), 403 לוחמים נפצעו ו-61 נפלו בשבי המצרי .
ללוחמי החטיבה הוענקו 92 עיטורים וצל"שים (19.4% מכלל העיטורים והצל"שים בצה"ל).

מפגש לוחמים ואירוע לציון 50 שנים לקרב הגבורה בסיני במלחמת יום הכיפורים, של לוחמי חטיבה 14, 13 בספטמבר, יד לשריון לטרון

קרדיט: אביתר ניסן
קרדיט: אביתר ניסן
קרדיט: אביתר ניסן
קרדיט: אביתר ניסן
כתבות נוספות שיעניינו אתכם
הטיפים שיעזרו לכם לבחור רופא שיניים מתאים
הבריאות שלנו היא לא משהו שאנחנו יכולים לשחק איתו, וודאי...
מלון יהודה, המקום האולטימטיבי לבלות בו הקיץ עם כל המשפחה
פעילויות קיץ לילדים  בריכת שחיה חצי אולימפית בריכת ילדים משחקיה...
"השתדלנו להפגיש את הקוראים עם בני אדם"
הסופרים יאיר אגמון ואוריה מבורך נפגשו השבוע עם נשיא המדינה...
אחזקת מגוון מבנים בצורה מקצועית
ניהול ואחזקת מבנים הם מרכיבים קריטיים בהבטחת איכות החיים והערך...
תכנון העתיד המשפחתי והבטחת זכויות היורשים
בעת תכנון העתיד המשפחתי והבטחת זכויות היורשים, יש חשיבות רבה...
כנס האנימה והמנגה הגדול של הקיץ אליו צפויים להגיע אלפי חברי הקהילה מכל רחבי הארץ 8 באוגוסט בבנייני האומה
כנס האנימה והמנגה הגדול של הקיץ אליו צפויים להגיע אלפי...
סדנת ההדפס הירושלמית חוגגת 50 שנה להווסדה!
סדנת ההדפס ירושלים: פתיחה: יום שישי, ה- 19.7.2024 בשעה :...
גדר מעוצבת - הדרך המושלמת לשדרג את הבית
גדר אלומיניום מעוצבת היא הבחירה האולטימטיבית לכל מי שרוצה להוסיף...
מפגש מרגש בין צעירים מוסלמים ממרוקו לישראלים התקיים במוזיאון ידידי ישראל וכלל שירה וריקודים משותפים לצלילי שירת זמרת ששרה במרוקאית
מוזיאון ידידי ישראל אירח את משלחת שראכה ממרוקו שהגיעה לישראל...
קיץ אינטראקטיבי במוזיאון המוזיקה העברי בירושלים בואו לנגן בעצמכם מנגינות של קיץ
חוויה לכל המשפחה בכל גיל נגינה חיה בשיתוף הקהל * הצצה...