ירושלים שיאנית התלונות לשנת 2024 מבין הרשויות המקומיות, עם 455 תלונות שהוגשו עליה • 46% מהתלונות שטופלו על ידי הנציבות ברחבי הארץ נמצאו מוצדקות או באו על תיקונן, עלייה לעומת השנה הקודמת
דוח נציבות תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה לשנת 2024, שמפרסם השבוע המבקר מתניהו אנגלמן, חושף כי במהלך השנה החולפת התקבלו בנציבות 21,592 תלונות על גופים ציבוריים, ושיעור התלונות שנמצאו מוצדקות או באו על תיקונן עמד על 46% – זינוק של 7% לעומת שנת 2023.
ברקע מלחמת חרבות ברזל, נרשמה עלייה ניכרת בתלונות הקשורות למצב החירום, ובהן פניות בנושא פיצויים, מיגון, זכויות של משרתי מילואים, זכאות לתמיכות ממשלתיות, טיפול במפונים והיעדר מענה מספק מגופים ציבוריים.
אחד הביטויים הבולטים לכך הוא הזינוק במספר התלונות על המשרד לביטחון לאומי – 1,436 תלונות בשנת 2024, עלייה של 500% לעומת השנה שקדמה לה. הסיבה לכך היא הגידול החד במספר הבקשות לרישיון נשק שהוגשו מאז פרוץ המלחמה – למעלה מ־370 אלף בקשות חדשות עד סוף השנה.
העומס באגף לרישוי כלי ירייה הוביל לעיכובים ניכרים בטיפול, ולריבוי תלונות שעסקו בעיכוב בקבלת החלטות, קשיים בהעברת מסמכים, דרישות חוזרות להשלמות, וגם טענות נגד עצם ההחלטות שניתנו. למעלה מ־85% מהתלונות הללו נמצאו מוצדקות.
ירושלים ממשיכה להוביל במספר התלונות על רשויות מקומיות לשנת 2024. על פי הדוח, התקבלו 455 תלונות על העירייה. מדובר על 0.46 תלונות ל־1,000 תושבים. זאת לעומת 522 תלונות שהופנו כלפי העירייה בשנת 2023, ו־393 בשנת 2022.
הדוח מציג גם הצלחות בעקבות התערבות נציבות תלונות הציבור. אחת הדוגמאות המצוינות בדוח היא תלונה של תושב ירושלים, גרוש ואב לשלושה ילדים הנמצאים במשמורת משותפת שלו ושל גרושתו. האב פנה לנציבות לאחר שעיריית ירושלים סירבה להעניק לו הנחה של 20% בארנונה, שניתנת להורה עצמאי לילד שנמצא בהחזקתו ומתגורר עימו.

הנציבות פנתה לעירייה, ובעקבות התערבותה הוכרה זכותו של האב לקבל הנחה של 20% בארנונה, בהתאם להנחיות משרד הפנים.
מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור, מתניהו אנגלמן, ציין בדו"ח:
"זינוק של 500% במספר התלונות בנושא בקשות לרישיון נשק, מחייב בדק בית במשרד לביטחון לאומי. נתון מטריד נוסף הוא העובדה שגם בסיום שנת 2024 – למעלה משנה מתחילת מלחמת חרבות ברזל – נמצאות אלפי תלונות מוצדקות על משרדי הממשלה. על השר לביטחון לאומי ועל השרים הרלוונטיים האחרים לשים מול עיניהם את השירות לציבור בעת חרום זו ולפעול לתיקון הטעון שיפור"
איך מגישים תלונה לנציבות תלונות הציבור?
לנציבות תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה ניתן להגיש תלונות במגוון רחב של תחומים מול גופים ציבוריים – בהם משרדי ממשלה, רשויות מקומיות, ביטוח לאומי, שירות התעסוקה, חברות ממשלתיות ומוסדות מדינה – ובפרט במצבים שבהם האזרחים חווים קושי לממש את זכויותיהם או לקבל שירותים ציבוריים כנדרש.
נתקלתם בבעיה מול גוף ציבורי בישראל? נציבות תלונות הציבור כאן וזמינה למענכם. ניתן להגיש תלונה באופן מקוון, דרך האתר הרשמי של משרד מבקר המדינה:
https://complaint.mevaker.gov.il
נציבות תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה מחדשת בימים אלה את פעילותו של הקו החם – המוקד הטלפוני המיועד למי שמתקשים לממש את זכויותיהם וזקוקים לסיוע מול הגופים הציבוריים בעקבות מצב החירום.
הקו החם פועל בימים א'-ה', בין השעות 08:00 ל-17:00, בטלפון שמספרו 02-6665199 ובווטסאפ שמספרו 050-3995422.