המהפיכה בענף היבוא של כלי הרכב יוצאת לדרך: ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה לפני מספר ימים את צו הפיקוח על מצרכים ושירותים, המתיר יבוא מקביל של כלי רכב.
צו הפיקוח, שנחתם על ידי שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כץ, מאפשר לראשונה בתולדות המדינה ליבא לישראל כלי רכב המיוצרים על ידי אותו יצרן, באמצעות יותר מיבואן אחד. עד כה ניתן היה ליבא רכב באופן ישיר מיצרן הרכב בלבד. היבוא המקביל יאפשר לראשונה יבוא של רכב באמצעות סוכן משנה של יצרן הרכב. הצו יכנס לתוקף בתוך חודש מיום פרסומו ב"רשומות".
בצו היבוא נקבעו תנאים ליבוא רכב, ובכלל זה תנאים המבטיחים את האיתנות הכלכלית של היבואן, הכוללת ערבות של 8 מיליון שקל והון עצמי של 10 מיליון שקל, וכן את חובתו של הסוכן המורשה של היצרן לספק תשתית תחזוקה נאותה לרכב לאחר יבואו ארצה.
במסגרת הרפורמה אושר לראשונה גם יבוא ישיר מיצרן הרכב של מכוניות המיוצרות בארצות הברית, התואמות את התקינה האמריקנית ואשר אינן משווקות כיום בישראל, כמו למשל: סובארו, ניסאן והונדה.
שר התחבורה ישראל כץ ציין במהלך ישיבת ועדת הכלכלה כי פתיחת הענף לתחרות תוזיל את מחירי הרכב לצרכן ותצעיר את גיל המכוניות. כמו כן היא תאפשר רכישה של כלי רכב חדשים העומדים בתקני הבטיחות והסביבה המתקדמים ביותר. כץ מסר כי אישור הצו הוא מהלך חשוב ומרכזי, המבטא את מדיניות הממשלה להפחתת מיסים, הוזלת מחירים ושיפור השירות לציבור: "מדובר בשינוי החשוב ביותר בענף בעשור האחרון. הרפורמה עתידה ליצור ערוצי מכירה חדשים וכן לשנות מהיסוד את אופי ההיצע והתחרות בפלחי השוק השונים."
לדברי השר כץ, פתיחת הענף תשפיע על כל רוכשי הרכב הפרטי: "מדובר בבשורה גדולה לצרכן הישראלי לאחר שנים רבות של נסיונות בלתי מוצלחים לאשר את הרפורמה. לא התפשרנו ועמדנו על כך כי הרפורמה תאושר ככתבה וכלשונה."
שר התחבורה הינחה את מנהל אגף הרכב במשרד התחבורה אבנר פלור, להיערך באופן מיידי לישום התקנות. במסגרת זאת תוקם מחלקה מיוחדת שתגבש נהלים ודרישות בהיבטים הבטיחותיים, הסביבתיים והצרכניים, וכן תבצע בקרה ומעקב אחר היבוא המקביל.
בתגובה לאישור הצו מסר יושב ראש ועדת הכלכלה של הכנסת, חבר הכנסת אופיר אקוניס כי: "זו אחת הרפורמות החשובות והגדולות בתחום התחבורה בשנים האחרונות. משמעות אישור התקנה – ירידת מחיר של רכבים חדשים רבים והפיכת שוק הרכב מריכוזי לשוק תחרותי באמת."