Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility MEKOMONET-->

מתאמנים בחדר כושר וממשיכים להשמין? זה מה שחשוב שתדעו

מתאמנים בחדר כושר וממשיכים להשמין? זה מה שחשוב שתדעו
מאתר Shutterstock

אז החלטתם לעשות שינוי, נרשמתם למכון כושר והתחלתם להתאמן כמו שצריך אבל בכל זאת המשקל מסרב לשתף פעולה? יש כמה דברים שחשוב שתדעו 

א.ד הוא בעלים ומנכ"ל של בית דפוס בירושלים ובית דפוס בבית שמש. בעשור האחרון הוא הפסיק להתאמן, התחיל לנשנש חטיפים בכל הזדמנות והעלה יותר מעשרים ק"ג. לאחר שנאלץ להחליף מלתחה בפעם השלישית, החליט שהגיע הזמן לעשות שינוי. ביום בהיר אחד נפטר מכל החטיפים המשמינים, נרשם למכון הכושר השכונתי והחל לפקוד אותו חמש פעמים בשבוע. 

מתאמנים בחדר כושר וממשיכים להשמין? זה מה שחשוב שתדעו
מאתר Shutterstock

כשעלה על המשקל בתום חודשיים של ביקורים יומיומיים במכון הכושר, נחרד לגלות שלא זו בלבד שלא הצליח להפחית ממשקלו, אלא שבמהלך החודשיים האחרונים, נוספו למשקלו שניים וחצי ק"ג. אם אתם מזדהים עם המקרה של אותו מנכ"ל בית דפוס בירושלים, דעו שאתם לא לבד: עלייה במשקל לאחר התחלה של עיסוק בפעילות גופנית היא תופעה נפוצה ורווחת מאוד ויש דרכים להילחם בה. במאמר שלפניכם נרחיב אודות הגורמים לה ונספק טיפ חשוב שיסייע לכם לעצור את העלייה במשקל. 

"הזעתי, אז אני יכול להרשות לעצמי"…

אלא אם כן פצחתם בקריירה של פיתוח גוף עם מאמן קשוח במיוחד והצלחתם להעלות תוך זמן קצר כמה ק"ג של שרירים, רוב הסיכויים שהעלייה במשקל היא תוצאה של צריכת קלוריות גבוהה מהרגיל. מדובר בתופעה ידועה ומוכרת, שמקורה בתחושה המדומה שכעת, משהתחלנו להתאמן, עלינו לאכול יותר כדי לספק לגוף את האנרגיה שהוא זקוק לה. אך האמת היא, שבחצי שעה מאומצת של שחייה למשל, תצליחו לשרוף לכל היותר כ-350 קלוריות כך שדי במשולש פיצה עם כמה פרוסות פפרוני בשביל להשיב לגוף את הקלוריות ששרף. 

מעבר לכך, ישנם רבים שמתחילים להתאמן ומרגישים כי מגיע להם מעין פרס על הזמן והאנרגיה שהשקיעו בגוף שלהם. למרבה הצער, הפרס מקבל במקרים רבים צורה של המבורגר עסיסי, סטייק עתיר שומן או כוס נוספת של בירה צוננת ביציאה עם החבר'ה. בזו האחרונה, מסתתרות יותר מ-200 קלוריות שבקלות ניתן היה לחסוך.

שמים את הדגש על התפריט ולא על ההתעמלות 

בואו נחזור לרגע לכמות הקלוריות שניתן לשרוף בזמן פעילות גופנית. זוכרים את אותו מנכ"ל של בית דפוס בירושלים? ובכן, בתום חצי שעה של רכיבה מאומצת על אופניים, יצליח מיודענו לשרוף קרוב ל-400 קק"ל. באותה מידה הוא יכול היה פשוט לוותר על שני בקבוקי המיץ הקטנים שהוא נוהג לרוקן לקיבתו מדי יום בהפסקת הצהריים. כפי שאתם מבינים, הרבה יותר קל להשפיע על המאזן האנרגטי על ידי הפחתת הצריכה מאשר על ידי הגברת השריפה. 

במילים פשוטות, בעוד שאין שום סיבה שתוותרו על הפעילות הגופנית, טוב תעשו אם תפסיקו לתלות בה את התקווה הגדולה לירידה במשקל. הסוד לירידה במשקל הוא בסופו של יום שילוב בין פעילות גופנית להפחתת הצריכה הקלורית וזאת בזמן שרוב המתאמנים הנלהבים שזה עתה החלו באימונים, מאמינים כי עיקר העניין הוא הפעילות הגופנית. 

ידע זה כוח 

כדי להילחם בתופעת ההשמנה שקשורה להתחלה של עיסוק בפעילות גופנית, כדאי ללמוד מעט על המנגנונים שעומדים מאחוריה. כך למשל, חשוב לדעת שפעילות גופנית גורמת לעלייה משמעותית ברמת התיאבון. לפיכך אין זה פלא שאחרי אימון כושר הנמשך כשעה, כולנו חשים רעב חריג בעוצמתו. בנוסף, ידוע כיום ממחקרים רבים שבוצעו בנושא זה, כי ככל שחולף הזמן, הגוף האנושי שורף פחות ופחות קלוריות במהלך האימון. השילוב בין רעב מוגבר להוצאה קלורית מופחתת, מוביל מן הסתם בסופו של דבר לעלייה במשקל. 

מעבר לכל זה, מתאמנים רבים מאמינים כי כאשר אנחנו מגדילים את מסת השריר שלנו, באופן טבעי אנחנו שורפים יותר קלוריות. אמנם יש אמת בטענה הזו, אך חשוב להבין שעל כל עלייה של ק"ג אחד במסת השריר, ההוצאה האנרגטית היומית גדלה בכמה עשרות קלוריות ליום לכל היותר והאמת היא שרובנו לא מגדילים בצורה משמעותית כל כך את מסת השריר בלאו הכי. לאור כל זה, על מנת להצליח להילחם בתופעה, כדאי להצטייד בידע המתאים ולפיכך מומלץ ביותר להיעזר לפחות בתחילת התהליך, בדיאטנ/ית קליני/ת עם ניסיון בתחום האימונים והירידה במשקל. 

השורה התחתונה 

עיסוק בפעילות גופנית תורם לבריאות במישורים רבים ועושה נפלאות גם למצב הרוח. עם זאת, אם התחלתם לעסוק לאחרונה בפעילות גופנית במטרה לרדת במשקל, קחו בחשבון שבהיעדר ליווי מקצועי וללא שינויים ממשיים בהרגלי התזונה, הסיכוי שלכם לרדת במשקל, שואף לאפס. 

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
רילוקיישן לספרד: עוברים את התהליך ללא עיכובים או תקלות עם שירות מקצועי
מעבר ממדינה אחת לאחרת יכול להיות תהליך שמשנה את החיים,...
הכשת הנחש כמעט הסתיימה באסון: חייה של ציפורה ניצלו בבית החולים הדסה עין כרם
בצהרי יום שישי, ציפורה מיוחס שיחקה עם נכדה בחצר כשלפתע...
הזכויות שלכם במשפחה מחייבות הגנה משפטית
אחת הבעיות המוכרות במקרי גירושין היא הקשיים שנוצרים בין זוגות...
תכנית עבודה נכונה מבטיחה הצלחה בעסק
ניהול עסק מחייב כישורים ומיומנויות מסוג אחר מאשר עבודה יצרנית...
מה חשוב לדעת כשמקימים עסק?
עסק הוא לא רק עבודה ופרנסה, אלא גם הגשמת מטרה...
מרכיב בסיסי בתחזוקה ובביצועים של מנועי רכב
שמן לאוטו הוא מרכיב בסיסי בתחזוקה ובביצועים של מנועי רכב....
חובות שאפשר לשלם כדאי להסדיר בהקדם
גם אם צברתם חוב גדול מאוד ואתם יכולים לשלם אותו...
כל מה שצריך לדעת על בניית ממ"ד לבית
מקלטים הם תוספות חיוניות לבתים פרטיים, כי המספקים הגנה מפני...
תביעה לביטוח לאומי: עניין מורכב יותר ממה שחשבתם
כולנו משלמים לביטוח לאומי, בין אם בתור שכירים ובין אם...
זכויות עובדים חייבות הגנה גם היום
באופן מפתיע, למרות שיש כל כך הרבה מודעות לזכויות עובדים...