76 יצירות, שרובן מוצגות לראשונה, בתערוכה לכבוד יום העצמאות ה- 76 למדינת ישראל – "דיוקן עצמאי: דמות ונפש הצייר באמנות הישראלית" במוזיאון קסטל במעלה אדומים

76 יצירות, שרובן מוצגות לראשונה, בתערוכה לכבוד יום העצמאות ה- 76  למדינת ישראל – "דיוקן עצמאי: דמות ונפש הצייר באמנות הישראלית"  במוזיאון קסטל במעלה אדומים
קרדיט: מוזיאון קסטל

בתערוכה, שנפתחת לקהל הרחב החל מיום ראשון, 12 במאי, וצפויה להתקיים עד סוף יוני.
פתיחה חגיגית והשקת קטלוג התערוכה – ביום רביעי, 22 במאי, בשעה 18.00

היצירה המוקדמת ביותר של משה קסטל המוכרת לנו היא דיוקן עצמי שצייר לכל המאוחר בגיל 17, באמצע שנות העשרים, כשלמד ב"בצלאל", ונמצאת בתצוגת הקבע של המוזיאון במעלה אדומים. כמו כן, בולט באוספו דיוקן עצמי אחר של קסטל, אותו צייר בהיותו בפריס בשנת 1935. הפעם המוזיאון מארח תערוכה המוקדשת כולה לדיוקנאות עצמיים של מיטב האמנים הישראלים – בני דורו של קסטל וגם בני זמננו. ברומן "תמונתו של דוריאן גריי" של אוסקר ויילד אומר אחד מגיבוריו, באזיל הולוורד: "כל דיוקן שצויר ברגש הוא דיוקן של האמן, לא של הדוגמן. הדוגמן הוא רק מקרה, הזדמנות. לא אותו חושף הצייר. הצייר הוא הנחשף על הבד המצויר". זה נשמע נכון להפליא, אבל ייתכן שנכונה לא פחות גם הקביעה ההפוכה: בכל דיוקן עצמי הצייר חושף לא רק את עצמו אלא גם את העולם החברתי שסביבו; את הערכים והנורמות, להם הוא מציית או כנגדם הוא מורד; את התסכולים והאכזבות מן העולם שחונקים אותו; וגם את התקוות שיש לו – ושבזכותן הוא ממשיך ליצור. שאלות אלה ורבות אחרות עולות כשרואים את היצירות הכלולות בתערוכה "דיוקן עצמאי: דמות ונפש הצייר באמנות הישראלית" במוזיאון הצייר משה קסטל במעלה אדומים.
מאות שנים עברו עד שהצליחו ציירים, שלא נמנו עם המעמד המיוחס בחברות האירופאיות של ימי הביניים, לבסס את מעמדם העצמאי ובכלל זאת לקבל הכרה בזכותם להיות מונצחים בציורים הנשמרים לדורות הבאים. מדינת ישראל מנהלת מאבק שונה, אך דומה על זכויותיה המוצדקות ועל הלגיטימציה על עצם קיומה כמדינה יהודית ודמוקרטית. ככלל, האמנות נותנת פריזמה נוספת להסתכל על המציאות בה אנחנו חיים, ובעניין זה הדברים נכונים שבעתיים. זו תערוכה ייחודית המתקיימת בתקופה מאתגרת, שבה אנו מביטים בדיוקן המדינה ובוחנים כל פרט ופרט בשינויים שהתחוללו מהקמת המדינה ועד ימינו אנו.
תערוכה זו מהווה מעין קורת-גג למכלול הפעילויות והנושאים בהם עסק מוזיאון קסטל בשנה האחרונה. המוזיאון הצליח לקיים תערוכות יחיד של שני אמנים ייחודיים, פנחס שער, לכבוד יובל המאה שלו, וברוך אלרון, לרגל יובל התשעים; דיוקנאות עצמיים של שניהם מככבים בתערוכה הנוכחית. זאת ועוד, מנכ"ל מר חגי ששון והאוצר דר' אלק ד' אפשטיין מספרים שמוזיאון קסטל עומד לפתוח בשנה הקרובה תערוכות של יצחק אלכסנדר פרנל לכבוד יובל ה-125 שלו, נפתלי בזם לכבוד יובל המאה שלו, ושל יוסף אוסטרובסקי, לרגל יובל התשעים, וגם דיוקנאותיהם נכללים בתערוכה הנוכחית. "חמשת הציירים הללו הינם אמנים בחסד עליון בעלי סגנון ציור ייחודי ובולט, ואנו גאים ונרגשים שעלה בידינו הזכות לגלות כלפיהם את הוקרתנו במסגרת תצוגות המוזיאון ולהשיב את יצירותיהם לקדמת הבמה", מדגישים ששון ואפשטיין.
נוסף על כך, השנה ייסד המוזיאון את הפרס ע"ש משה קסטל, המוענק לציירים בולטים בגין תרומתם המיוחדת לאמנות הישראלית. שני הזוכים הראשונים הם הצייר הסוריאליסטי זאב קון, ניצול השואה, וצייר נופי ארץ-ישראל יהודה ארמוני, שקיבלו את הפרס בשנת תשפ"ד. גם הם מסתכלים על המבקרים מדיוקנאותיהם העצמיים המוצגים בתערוכה.
לפני חודשים מספר תרמה האמנית ציפי צגלה למוזיאון את דיוקנו של משה קסטל שאותו ציירה. "אנחנו שמחים לכלול בתערוכה את הדיוקן העצמי המיוחד במינו של ציפי צגלה ומודים לה מקרב לב", אומרים ששון ואפשטיין שמבקשים להודות לכל האמנים והאספנים הפרטיים שהשאילו יצירות לתערוכה זו, ובמיוחד למר אלי שכטר מיבנה: למעלה מחמישים יצירות בתערוכה זו, ובכללן דיוקנאות של ציירים מרכזיים ביותר באמנות הישראלית כמו ישראל פלדי, יעקב שטיינהרדט, נחום גלבוע ועוד, הן מהאוסף הפרטי שלו. חשוב להזכיר גם את נדיבות הלב של גב' מאיה קדישמן, שהעבירה לתערוכה דיוקן עצמי ייחודי מאוד של אביה. "מנשה קדישמן הוא צייר דגול, ששמו ידוע לכל ישראלי, אך יצירה זו מוצגת לראשונה במרחב המוזיאלי", אומרים ששון ואפשטיין, ומוסיפים: "אנו אסירי תודה לצייר הוותיק עודד פיינגרש, שסיים את דיוקנו העצמי לפני מספר שבועות בלבד במיוחד לתערוכה זו; גם יצירה זו מוצגת לראשונה. תודתנו המיוחדת נתונה למר זהר ברנרד כהן, שתורם למוזיאון המון מזמנו וממרצו; הוא גם גישר בינינו לבין גב' קדישמן ומר פיינגרש".
תערוכה בנושא זה התקיימה בארץ בפעם האחרונה לפני כמעט חמישים שנה, בשנת 1976 במוזיאון חיפה, ואנשי מוזיאון קסטל בצדק גאים בכך שהיה בכוחם להרים מפעל כה גדול בתקופה כה מורכבת. ככלל, מוזיאון קסטל מבסס את מעמדו כמרכז תרבות שחשיבותו חורגת במידה ניכרת מגבולות המרחב העירוני של מעלה-אדומים. לכל תערוכה נבנת מערכת של פעילויות נלוות: הרצאות, סיורים, ימי עיון, פעילויות משפחתיות ועוד. "הלב של כל אחד מאיתנו פועם יחד עם מדינתנו היחידה. התערוכה כוללת 76 יצירות, נפתחת לפני יום העצמאות ה- 76 למדינת ישראל ומוקדשת לחג זה", מדגישים ששון ואפשטיין, ומחכים למבקרים רבים.

כתובת המוזיאון: רח' החצוצרה 23 מעלה אדומים.
המוזאון פתוח בימים ראשון, שני, שלישי וחמישי בין השעות 9:30–17:00
וביום רביעי בין השעות 12:00–20:30.

קרדיט: מוזיאון קסטל
קרדיט: מוזיאון קסטל

 

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
למה הילדים שלנו כבר לא עושים ספורט
מחקרים רבים כבר הוכיחו את הקשר בין שגרת אימונים קבועה...
עורכי דין שמומחים לענייני עבירות מס
מיסים הם מסוג אותם הנושאים שלכולנו יש הרבה מה להגיד...
מתי אנחנו יודעים כי מטופל צריך מענה דחוף ובהול
כל מה שנוגע לבריאות הנפש, בדרך כלל נדחק לשוליים בתקופות...
חגיגה שמתחילה עם בלונים: סידור בלונים בקריות, בלון לגילוי בן או בת ומארז בלון פורח
בלונים הם לא רק קישוטים לאירועים; הם חלק בלתי נפרד...
עיצוב הקליניקה- חלק חשוב בתחושה שיקבלו הלקוחות
קליניקה היא מקום בו אמור המטופל להתנתק לחלוטין מהעולם שבחוץ...
מתי נדרש ליווי משפטי לחברה שלכם?
ליווי משפטי לחברה נדרש למעשה כל העט. כמעט כל מהלך...
קסם ופליאה בכל אירוע
מופע חושים הוא חוויה ייחודית המשלבת אלמנטים של קסם, פסיכולוגיה...
איך לפתור סכסוך בין יורשים בלי לגרום לקרע במשפחה?
סכסוכים בין יורשים הם תופעה נפוצה יותר מכפי שנהוג לחשוב....
מה ההבדל בין עוסק פטור לעוסק מורשה?
כאשר אדם פותח עסק עליו לפתוח תיק במס הכנסה ומע"מ...
המפתח לדיוק מרבי בייצור
בעולם התעשייה המודרני והתחרותי, דיוק הוא מלך - ולא רק...
דילוג לתוכן