Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility MEKOMONET-->

מוזיאון ארצות המקרא ירושלים מציג את "קוּמּא"

מוזיאון ארצות המקרא ירושלים מציג את "קוּמּא"
צילום: נעמה פז

תערוכת יצירותיו של איתן רוזנצווייג
איתן רוזנצווייג (2002–2023) היה אמן ישראלי צעיר ומבטיח, שנפל בעת הלחימה ברצועת עזה בנובמבר 2023. בתערוכה זו מוצגת יצירתו הנקראת "קומא, מי עפצים וקנקנתום" – שמשמעותה בארמית – רכיבי הדיו אשר שימש סופרי סת"ם לכתיבת טקסטים מקודשים ביהדות.

מוזיאון ארצות המקרא ירושלים מציג את "קוּמּא" יצירתו האחרונה של איתן רוזנצווייג ז"ל, לוחם שנפל בעזה במלחמת "חרבות ברזל". ד"ר ריסה לויט, מנכ"לית המוזיאון, נחשפה לסיפור האישי של רוזנצווייג וליצירת המופת "קוּמּא" והציעה להקים לה תערוכה במוזיאון. לדבריה: "הרגשתי שעבודתו חיה ופועמת, ונכון להציגה במוזיאון שמחבר חפצי אומנות מהמזרח הקדום ומשקף עמים ותרבויות של תקופת המקרא".

"קוּמּא" המגילה המרשימה, שאורכה כשלושה מטרים, מעוצבת בקפידה בטכניקה המורכבת והתובענית של רישום בדיו באמצעות ציפורן על בד. בחירת אופן הביצוע ושם היצירה שניתן על ידי האמן מבטאים את שאיפתו ליצור מעין ספר תורה חזותי ולערער בכך על התפיסה שליהדות חסר מימד ויזואלי. המגילה, שעליה עבד רוזנצוויג במהלך מגפת הקורונה, היא עדות למסירותו, לחזונו היצירתי ולרוחב אופקיו כאמן וכתלמיד חכם. היצירה טווה רשת מורכבת ומסועפת של ציטוטים אמנותיים המַפנים את הצופה אל מספר מקורות כגון המקרא, התלמוד, ספרות הקבלה, השירה העברית לדורותיה, עולם המחשבה של תרבויות המזרח הרחוק, תולדות האמנות והממצא הארכיאולוגי. אלפי פרטים ממלאים את הבד במלאכת שילוב עדינה ומוקפדת, המתארת דמויות מקראיות, יסודות אדריכליים, מבני קודש, בעלי חיים, תשמישי קדושה וציטוטים ממקורות כתובים. הסגנון הקולח, מעין זרם תודעה מתמשך, יוצר רצף מהפנט בשחור-לבן, המלא בדמויות ובדגמים חזותיים משתלבים. היצירה גדולת הממדים שובה את עין הצופה כבר במבט מרחוק ומזמינה התבוננות בפרטים על מנת לפענח את אוצר הדימויים העשיר והמורכב שבה.

על תהליך העיצוב, שיתפה יעל בוברמן-אטאס, מעצבת התערוכה: "איתן הצליח לגעת כמעט בכל תחום באומנות שלו, החל מדת, תרבות, ישראליות וחייו האישיים – זה היה מאוד מיוחד להיכנס לראש שלו. הנוכחות שלו הייתה חזקה וליוותה אותי המחשבה איך הוא היה מקבל את הבחירות וההחלטות שעשינו. את התערוכה החלטנו להגיש גם במוצגים פיזיים וגם במוצג מולטימדיה, כך שיהיה ניתן לחוות את האומנות של איתן בכמה דרכים, ואני מקווה שנצליח להציג אותו בדרך הראויה ביותר”.
אוצר התערוכה פורת סולומון "איתן היה תלמיד של פעם בחיים, שילוב של חכמה, סקרנות וכישרון. תמיד הייתה תחושה שבראש שלו רצות אלף מחשבות, ונוצרים הקשרים חדשים ומפתיעים. כאשר התבשרתי על נפילתו של איתן, זו הייתה צביטה אכזרית של החמצה, הפסדנו כולנו. קומא היא יצירת חייו, והיא חורגת מעבר לקנה מידה של יצירת אמנות של תלמיד תיכון, וזו ההזדמנות לתת ליצירה שלו חיים ארוכים, וגם לאיתן עצמו, במה כאמן, בתקווה שיהפוך למודל לחיקוי לאמנים צעירים נוספים".

חגית ועוזי רוזנצווייג, הוריו של איתן: "איתן, הבן הבכור שלנו, בלט בכישוריו כבר מגיל צעיר, והתעניין בתחומים רבים ומגוונים. באמצעות אישיותו יוצאת הדופן, הוא הצליח לבטא רבדים עמוקים ועושר רב בציורים ובשירה. איתן, שירת בגדוד שקד בגבעתי ונלחם בעוז וגבורה במלחמת חרבות ברזל. הוא היה בן 21 בנופלו בקרבות בצפון רצועת עזה. לאחר מותו, החלטנו לשתף פעולה עם מוזיאון ארצות המקרא, על מנת לחשוף את יצירותיו לעולם. אנו מקווים שבאמצעות התערוכה של איתן, רוחו תמשיך לחיות בתוכנו, ותשפיע על העם היהודי לעוד שנים רבות".

עבור עלויות הקמת התערוכה, שימור יצירותיו של איתן, ויצירת המחווה עבורו, פתח מוזיאון ארצות המקרא בקמפיין גיוס המונים, זאת בכדי להבטיח שאומנותו תמשיך לגעת בחייהם של אחרים לדורות הבאים.

צילום: באדיבות המשפחה
צילום: נעמה פז
צילום: באדיבות המשפחה
כתבות נוספות שיעניינו אתכם
צוואה הדדית- מה חשוב לדעת
כאשר אדם מגיע לגיל מבוגר, הוא מתחיל לעכל את העובדה...
מעלים זיכרונות: נשיא המדינה יוצא בפרויקט הנצחה מרגש לזכרם של הנופלים והנרצחים במלחמת ״חרבות ברזל״
נשיא המדינה יצחק הרצוג יוצא בפרויקט חדש ומרגש שמטרתו היא...
הורידו עומס מבלי להתפשר על איכות- הזמינו מפעיל ליום הולדת לילדים
יש הרבה חלקים נעימים כשזה מגיע לתכנון מסיבת יום הולדת...
יש כאלו שעבורם למילה עצמאות משמעות מיוחדת!
בל צרור מירושלים, צעירה עם מוגבלות מספרת מדוע עבורה עצמאות...
הצלחה באכלוס פרויקט קריית היובל של אשטרום מגורים להשכרה ארוכת טווח בירושלים
בזמן קצר מאד הושכרו כ 350 דירות מתוך 396 דירות...
10,000 עפיפונים עם שמות חללים וחטופים יופרחו לאוויר ביום העצמאות
מטס עפיפונים ענק בהובלת "120 מנהיגות מחברות" ובהכנת והשתתפות הקהל...
בית האמנים ירושלים מציג תערוכה קבוצתית חדשה: שורש רע
פתיחה חגיגית : שבת 18.5.2024 בשעה 12:00 הכניסה חופשית נעילה: 3.8.2024 אמנים משתתפים:...
מלון וולדורף אסטוריה ירושלים נבחר כמלון המוביל הטוב בישראל לשנת 2024
מלון וולדורף אסטוריה נבחר כמלון המוביל הטוב בישראל לשנת 2024...
76 יצירות, שרובן מוצגות לראשונה, בתערוכה לכבוד יום העצמאות ה- 76 למדינת ישראל – "דיוקן עצמאי: דמות ונפש הצייר באמנות הישראלית" במוזיאון קסטל במעלה אדומים
בתערוכה, שנפתחת לקהל הרחב החל מיום ראשון, 12 במאי, וצפויה...
אייל סטריט חוזר לישראל
אומן הכלים ההיסטוריים המבוקש באירופה (ואחיו של שאנן סטריט) סוגר...