ביוני 2025 חוקק הכנסת חוק חדש הנותן לנפגעי עבירות מין ואלימות זכות להביע את עמדתם בהליכי שחרור על תנאי של התוקפים שלהם. זהו שינוי משמעותי במערכת המשפט הפלילי הישראלית, המקנה לקורבנות קול פעיל בשלב שהיה עד כה שמור כמעט אך ורק לשיקולים מקצועיים של רשויות המערכת הפלילית.
הזכות החדשה ותחומיה
החוק החדש מאפשר לנפגעי עבירות מין ואלימות להביע את עמדתם בכתב או בעל פה לפני ועדות השחרורים, בכל הנוגע לסיכון הצפוי לשלומם ולביטחונם משחרור האסיר. זוהי זכות שלא הייתה קיימת בעבר באופן מסודר ורשמי, והיא משקפת הכרה הולכת וגוברת בזכויותיהם של נפגעי עבירה במערכת המשפט.
החוק מבחין בין שני סוגי הליכים: לפני יחידה לשחרור ממאסרים קצרים, שם הקורבן יכול להביע עמדתו בכתב בלבד, ולפני ועדת השחרורים הרגילה, שם הוא יכול לבחור בין הבעת עמדה בכתב או בעל פה. הבחירה להעיד בעל פה דורשת הודעה מוקדמת, ומעניקה לקורבן נוכחות פיזית משמעותית יותר בהליך ואם התוקף במאסר רק עורך דין מעצרים מנוסה ידע לתת לו מענה מקצועי.
איזון עדין בין זכויות
האתגר המרכזי שמציב החוק הוא האיזון בין זכויות הקורבן לבין זכויותיו של האסיר לקבלת החלטה בזמן סביר. החוק קובע מגבלה חשובה: אם האסיר כבר ריצה שני שלישים מעונש המאסר, לא ניתן לדחות את הדיון רק בגלל רצונו של הקורבן להעיד בעל פה. הגבלה זו נועדה למנוע מצב שבו זכותו החדשה של הקורבן תפגע בזכויותיו הבסיסיות של האסיר.
עיקרון דומה חל גם במערכת השיפוט הצבאי, אך שם הרף נמוך יותר – האסיר שריצה מחצית מעונשו זכאי להליך ללא דחיות. הבחנה זו משקפת את הצרכים השונים של המערכת הצבאית ואת אופיה הייחודי.
השלכות רחבות יותר
החוק החדש מהווה חלק ממגמה רחבה יותר של העצמת נפגעי עבירה במערכת המשפט. בשנים האחרונות, המחוקק הישראלי מרחיב בהדרגה את זכויותיהם של קורבנות, מתוך הבנה שהמערכת המשפטית לא אמורה להתמקד רק בדין ובדברים שבין המדינה לבין הנאשם, אלא גם לתת מקום לקולם ולצרכיהם של אלו שנפגעו מהעבירה.
מצד שני, החוק מעורר שאלות מורכבות על טיבה של מערכת המשפט הפלילי. האם התפקיד של ועדת השחרורים הוא לשקול שיקולים מקצועיים בלבד – כמו התנהגות האסיר, סיכויי השיקום שלו, והסיכון שהוא מהווה לציבור – או שמא עליה להביא בחשבון גם את רגשותיהם ואת החששות הסובייקטיביים של הקורבנות?
דילמות מעשיות
החוק מציב אתגרים מעשיים מורכבים. מה קורה כאשר עמדתו של הקורבן מושפעת מטראומה, מחרדה, או מרגשות של נקמה? האם ועדת השחרורים תדע להבחין בין חששות ממשיים וביסודיים לבין פחדים שאינם מבוססים על סיכון ממשי? כיצד תתמודד המערכת עם מצבים שבהם יש מספר קורבנות עם עמדות סותרות?
שאלה נוספת נוגעת להשפעה על תהליכי השיקום. האם הידיעה שהקורבן עשוי להתנגד לשחרורו תשפיע על מוטיבציה של האסיר להשתלב בתוכניות שיקום? האם היא תעודד אותו להשקיע יותר בתהליך השיקום, או שמא תיצור ייאוש ותחושת חוסר סיכוי?
מבט לעתיד
החוק, שייכנס לתוקף רק בדצמבר 2026, ייבחן על ידי המציאות. יישומו יחשוף את היתרונות והחסרונות שלו, ויאפשר להעריך האם האיזון שהוא יוצר בין זכויות הקורבן לבין שיקולי המערכת הפלילית הוא ראוי ויעיל.
בסופו של דבר, החוק משקף תפיסה שמערכת המשפט אינה עניין של משפטנים בלבד, אלא גם של האנשים שנפגעו מהעבירות. השאלה היא האם הוא יצליח ליצור איזון נכון בין הצורך לתת קול לקורבנות לבין הצורך לשמור על אובייקטיביות ומקצועיות בהליכי השחרור. התשובה לשאלה זו תקבע לא רק את גורלם של אסירים ספציפיים, אלא גם את האופי הכללי של מערכת המשפט הישראלית.