הסקר נערך על ידי גיאוקטוגרפיה עבור "יאסא" – המרכז הישראלי למצוינות בחינוך מרבית הציבור (71% ) סבורים שמערכת החינוך בישראל אינה מכינה את התלמידים בצורה טובה מספיק לחיים הבוגרים ולא עשתה את השינוי הנדרש כדי להיות מותאמת. בנוסף, מרבית הציבור (74%) סבורים שהתכנים הנלמדים כיום במערכת החינוך אינם מותאמים לעולם המודרני המשתנה – כך עולה מסקר שהוזמן על ידי "יאסא" – המרכז הישראלי למצוינות בחינוך בירושלים ובוצע על ידי חברת גיאוקרטוגרפיה.
תושבי אזור ירושלים ויו"ש אזור ירושלים ויו"ש יותר חיוביים ביחס לשאר האזורים כאשר 37% נותנים אמון חלקי או מלא במערכת ורמת הביקורת נמוכה יחסית (23.5%). מצד שני, שיעור אלו שענו שהתכנים לא מותאמים עומד על 64.7%.
הסקר נערך בשבוע השני של חודש אוגוסט 2025 על ידי מכון גיאוקרטוגרפיה, במסגרת סקר אינטרנטי ייעודי בקרב 500 משיבים, גולשי אינטרנט בגילאי 18 ומעלה, המהווים מדגם ארצי ומייצג של אוכלוסייה זו במדינת ישראל (מגזר יהודי וערבי כחלקם באוכלוסייה זו).
הסקר בדק את עמדות הציבור ביחס למערכת החינוך בשני היבטים – האם אתה מרגיש שמערכת החינוך בישראל התאימה את עצמה ומכינה את ילדיך בצורה טובה לחיים הבוגרים? למשל: כלים פיננסיים, מיומנויות תקשורת, יצירתיות ,סקרנות, חשיבה ביקורתית, ועד כמה לדעתך דרכי ההוראה ומבנה הלמידה כיום במערכת החינוך מותאמים לעולם העכשווי? למשל בתחומים כמו מיומנויות; טכנולוגיה, תקשורת, זהות ותרבות.
נשיאת יאסא ד"ר עליזה בלוך: "הסקר נערך במסגרת היערכות לשנה החדשה ומחקר מעמיק שמטרתו להבין את הצרכים החדשים של בני הנוער, כדי לשפר ולהתאים את מערכי הלימוד למציאות המשתנה. הופתענו שהממצאים משקפים פער עמוק בין ציפיות הציבור ממערכת החינוך לבין תפיסתו את המציאות בפועל. הציבור הישראלי מצפה מבתי הספר להקנות לתלמידים כישורים מעשיים ומיומנויות רלוונטיות לעולם המשתנה במהירות, אך בפועל רובו המכריע סבור שהמערכת מתקשה לעמוד במשימה זו. יש צורך לעדכן את דרכי ההוראה, ליצור יותר זמן למידה עצמאי, להכשיר את המורים להיות מנטורים שמייצרים מרחב למידה ללומד עצמאי סקרן ויצירתי. לאפשר יותר חשיפה וליצור משמעות."
עוד מדגישה ד"ר בלוך: "הממצאים הדליקו אצלנו נורה אדומה. כאשר רוב ההורים והאזרחים מרגישים שמערכת החינוך אינה מכינה את ילדינו לחיים הבוגרים ואינה מתאימה את התכנים לעולם המשתנה, זו קריאת השכמה עבורנו כמרכז חינוך לשינוי עמוק ומהיר. עלינו להכניס לבתי הספר כלים פרקטיים, מיומנויות חשיבה ויצירתיות, חשיבה ביקורתית, וטכנולוגיות עדכניות, לא כדי לעמוד בקצב העולם, אלא כדי להוביל אותו. העתיד של ילדינו תלוי בכך. אי אפשר להמשיך ללמד כאילו לא עברנו כלום בשנים האחרונות"
נתונים נוספים שעולים מהסקר:
ממצאים בולטים לפי פילוחים לשאלה האם מערכת החינוך בישראל מכינה את הילדים בצורה טובה לחיים הבוגרים:
- מגדר: גברים סבורים יותר שמערכת החינוך מכינה את ילדיהם בצורה טובה ביחס לנשים כ- 35% מול כ- 24%
- דתיות 75% מהחילוניים חושבים שמערכת החינוך לא מכינה, 73% מהדתיים-חרדיים חושבים כך ו-62% מהמסורתיים.
- מקום מגורים:
- אזור חיפה והצפון
שיעור החיוביות הגבוה ביותר – 9.3% ענו "בהחלט" ו־23.8% "במידה מסוימת". יחד כ־שליש (33%) נותנים אמון מסוים במערכת. עם זאת כ-70% זאת סבורים שהמערכת אינה מכינה - אזור ת"א והמרכז
הנתונים הקשים ביותר – רק 3.6% ענו "בהחלט", ובסך הכול כ־25% חושבים שהמערכת מכינה . לעומת זאת כ־75% סבורים שהיא אינה מכינה, עם שיעור גבוה יחסית של "כלל לא" (38.8%). - אזור הדרום
סך הכול כ־27% חושבים שהמערכת מכינה. לעומת זאת 72.8% חושבים שהמערכת לא מכינה.
ממצאים בולטים לפי פילוחים לשאלה עד כמה התכנים הנלמדים כיום במערכת החינוך מותאמים לעולם העכשווי:
- מגדר נשים ביקורתיות יותר – 39% מהן חושבות שהמערכת "כלל לא" מכינה, לעומת 29% מהגברים
- הכנסה – בעיקר בעלי הכנסה גבוהה סבורים שהתכנים הנלמדים כיום במערכת החינוך
אינם מותאמים לעולם העכשווי 74% מהמשיבים בעלי הכנסה מעל הממוצע השיבו כך.
- גיל: הפער הבולט ביותר נמצא בקרב צעירים בגילאי 18–20 64% מהם משוכנעים שהיא אינה מכינה.
- מקום מגורים:
אזור חיפה והצפון
- החיוביים ביותר – בסך הכול 33% רואים התאמה כלשהי. עם זאת, עדיין 66.8% חושבים שהתכנים אינם מותאמים.
אזור ת"א והמרכז
- הנתון השלילי ביותר –81.6% סבורים שהתכנים אינם מותאמים
אזור הדרום
75.3% שליליים לגבי התאמת המערכת
אודות יאסא
המרכז הישראלי למצוינות בחינוך – יאסא (IASA) בירושלים הוקם בשנת 1987 וכולל את התיכון הפנימייתי למדעים ואמנויות (מדעים, מדעי הרוח, אמנות ומוזיקה) וכן את חטיבת הביניים, המיועדים לתלמידים מחוננים ומצטיינים מכל רחבי הארץ, ללא קשר למעמדם הסוציו אקונומי או מיקומם הגיאוגרפי. כמו כן כולל המרכז את המכון למצוינות בהוראה, המשמש כגוף התוכן המקצועי של המרכז ועוסק בפיתוח חומרי למידה, הכשרות מורים ותכנון פרויקטים חינוכיים.