Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility MEKOMONET-->

נשיא המדינה נשא דברים בטקס הזיכרון לחללי אסון המסוקים במלאת 26 שנים לאסון

נשיא המדינה נשא דברים בטקס הזיכרון לחללי אסון המסוקים במלאת 26 שנים לאסון
קרדיט צילום: חיים צח/לע"מ

נשיא המדינה:

 

"ככל שגוברת עוצמתו של האובדן האישי, ככל שגובר הכאב הפרטי העמוק, נעשה הציווי שחל עלינו כחברה וכאומה – נוקב ומחייב יותר; מדרבן אותנו לפסוע בתלם, בתלם שחרשו, להיות ראויים למורשתם, להמשיך לארוג – שתי וערב, חברה ישראלית מוסרית, מלוכדת, מאוחדת. וזה הציווי, ציווי שאולי חיוני יותר מכל בימים אלה ממש- חברה המתגברת על חילוקי דעות בשיח משותף, חברה הבונה גשרים על פני מים סוערים; חברה ישראלית חפצת חיים, מקשיבה וקשובה לקולות המגוונים שבתוכה; מחויבת לדבוק איש ברעהו, לדבוק ולא להיפרד״

 

נשיא המדינה נשא דברים היום, יום רביעי, י"ז שבט, 8 בפברואר בטקס הזיכרון לחללי אסון המסוקים במלאת 26 שנים לאסון. עוד נכחו בטקס: שר הביטחון יואב גלנט, סגן הרמטכ"ל אלוף אמיר ברעם, יו"ר ארגון יד לבנים אלי בן שם, יו״ר ארגון אלמנות ויתומי צה״ל תמי שלח ומשפחות הנופלים.

 

מצורפים דבריו המלאים של הנשיא:

 

"קשה לחשוב על ניגוד חריף יותר מזה: נוף גלילי מפעים, נחלים שוצפים, ריחות פריחה, טבע שוקט ויפה; ובאבחת חרב, לעת ערב, זועקים השמיים באש תופת, ורועדת האדמה. כל מי שהיה אז מבוגר מספיק לא ישכח את הלילה ההוא, הארור. את האסון המחריד – בו איבדנו את טובי בנינו; שראינו אותם ונראה אותם גם בהמשך את הטיסה –ממנה לא שרד איש, ממנה לא שבו הבנים הביתה.

 

"אָבִי בָּנָה מִזְבֵּחַ וְלִי אָמַר: "לֵךְ לְקוֹשֵש עֵצִים, הַשֶּׂה לְעוֹלָה יִמָּצֵא בֵּין הַשִיחִים"; וְאָבִי הוֹשִיט לִי אֶת הַמַּאֲכֶלֶת וְלִי אָמַר: אֱלֹהִים יַמְצִיא לָנוּ נֶחָמָה יִתְגַּדַּל וְיִתְקַדַּשׁ!" וַאֲנִי אָמַרְתִּי: "הִנֵּה אֲנִי, קָחֵנִי…" וּבְנִי עֵרָן שוֹכֵב עָקוּד, נוֹעֵץ עֵינָיו בַּשָּׁמַיִם וְהוּא תָּמִים מִכְּדֵי לִשְׁאֹל וּלְהָבִין. וַאֲנִי אָמַרְתִּי: "הִנֵּה אֲנִי, קָחֵנִי…".

 

את המילים הללו, שכאבן חודר את הנשמה, כתב איתן פרץ, כשהתבשר בבשורה הנוראה – על מותו של בנו – ערן, באסון המסוקים. ערן פרץ, וכל אחד ואחד מ-73 הבנים, היקרים והאהובים כל כך – היו תמצית הטוב של החברה הישראלית, מכל גוון, זהות, אמונה ואורחות חיים. קפסולה של החברה הישראלית כל אחד מהם נשא את תבנית נוף מולדתו האישית וכולן יחד יצרו את הפסיפס הנפלא – הישראלי.

 

הם היו הטובים שבטובים, הערכיים שבערכיים – כי כך חונכו, כי זו תבנית הנוף בה גדלו. תבנית נוף אמיצה, מתנדבת, צועדת בראש. תבנית נוף שחרטה בליבם ערכים של שליחות, של אהבת העם והארץ. וכפי שהאדם, אינו אלא תבנית נוף משפחתו, הולדתו, מולדתו; כך גם המולדת היא תבנית נוף בניה ובנותיה, בוודאי אלו שנפלו על משמרתה. המולדת היא אוסף בתיהם, בכל קצוות ישראל, אוסף צעדיהם בשבילי הארץ ובנחליה, אוסף קולות הצחוק בגני המשחקים של ילדותם, אוסף זרועות האימהות והאבות שחיבקו באהבה עמוקה, אוסף הדלתות עליהן נשמעה הדפיקה – טרם בשורת האיוב – ביום המר והנמהר; אוסף הזיכרונות, התמונות והחוויות שכל אחד מהם השאיר כפיקדון יקר בלבבות: משפחות יקרות, עימכן – בלבבות של כולנו.

קרדיט צילום: חיים צח/לע"מ

מכובדיי – ככל שגוברת עוצמתו של האובדן האישי, ככל שגובר הכאב הפרטי העמוק, נעשה הציווי שחל עלינו כחברה וכאומה – נוקב ומחייב יותר; מדרבן אותנו לפסוע בתלם, בתלם שחרשו, להיות ראויים למורשתם, להמשיך לארוג – שתי וערב, חברה ישראלית מוסרית, מלוכדת, מאוחדת. וזה הציווי, ציווי שאולי חיוני יותר מכל בימים אלה ממש- חברה המתגברת על חילוקי דעות בשיח משותף, חברה הבונה גשרים על פני מים סוערים; חברה ישראלית חפצת חיים, מקשיבה וקשובה לקולות המגוונים שבתוכה; מחויבת לדבוק איש ברעהו, לדבוק ולא להיפרד.

 

יקיריי ויקירותיי- בני המשפחות, בליל האופל הנורא בו רעדו השמיים הפכתם משפחה גדולה, אחת, משפחת "אסון המסוקים". משפחה הנושאת את נטל הכאב מדי יום. משפחה בה הזיכרונות מייסרים ומלווים כל עונות השנה. ודווקא מתוך האסון, דווקא מתוך השבר והעולם שחרב, רבים מכם מצאתם כוחות אדירים – מעוררי השראה – שהפכו לתרומה לקהילה, לחברה ולמדינה. ועל כך תודתי. אני יודע שאין בכוחן של מילים לרפא את הכאב ולנחם על אובדן כה כבד. ובכל זאת אני מבקש – בשם העם בישראל – לחבק היום כל אחת ואחד מכם, ולהבטיח – זכרם של הבנים לא ימוש מאיתנו לעד.

 

לאחר נפילתו של ערן פרץ – בנו של איתן, שאת שירו "עקידת ערן" ציטטתי בפתח דבריי, מצאה משפחתו ביומנו צרור שירים, ובהם שיר הנקרא אף הוא "עקידה", ומסתיים במילים אלה: "הוֹ, בָּנַי הַיְקָרִים, אֲנִי עֲלֵיכֶם שׁוֹמֶרֶת גַּם בְּשָׁלְחִי אֶתְכֶם מוּל מַאֲכֶלֶת; הֲרֵי רַק כָּךְ תָּגֵנּוּ עָלַי, עַל אֶרֶץ אָבוֹת, רַק דֶּרֶךְ הַנֶּשֶׁק – דֶּרֶךְ הַדָּם וְהַדְּמָעוֹת. וּמִי יִתֵּן וְתִהְיוּ הַקָּרְבָּן הָאַחֲרוֹן שֶׁנְּשַׁלֵּם וְשֶׁנִּתֵּן בַּעֲבוּר הַשָּׁלוֹם". זוהי חובתנו, שמלווה אותנו יום-יום: להגן על העם והמולדת, ובה בעת – לא לחדול מלקוות ולא אפסיק לפעול למען תכלה המלחמה בארצנו וישכון בה, ובנו – שלום.

 

יהי זיכרם של בנינו אהובינו הנופלים באסון המסוקים ברוך ונצור בליבנו לעד."

 

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
"השתדלנו להפגיש את הקוראים עם בני אדם"
הסופרים יאיר אגמון ואוריה מבורך נפגשו השבוע עם נשיא המדינה...
מפגש מרגש בין צעירים מוסלמים ממרוקו לישראלים התקיים במוזיאון ידידי ישראל וכלל שירה וריקודים משותפים לצלילי שירת זמרת ששרה במרוקאית
מוזיאון ידידי ישראל אירח את משלחת שראכה ממרוקו שהגיעה לישראל...
קיץ אינטראקטיבי במוזיאון המוזיקה העברי בירושלים בואו לנגן בעצמכם מנגינות של קיץ
חוויה לכל המשפחה בכל גיל נגינה חיה בשיתוף הקהל * הצצה...
109 שופטים ורשמים בכירים הצהירו אמונים בפני נשיא המדינה, בטקס הגדול ביותר שהיה
נשיא המדינה יצחק הרצוג נשא דברים היום, יום ראשון, י״ז...
פסטיבל הקולנוע ירושלים גאה להכריז על הסרטים הישראלים שיוקרנו בפסטיבל ה-41
פסטיבל הקולנוע ה-41 ירושלים (18-27 ביולי) שמח להציג תכנית ענפה...
אות נשיא המדינה להתנדבות הוענק בטקס מרגש במשכן הנשיא לשני מתנדבי מגן דוד אדום
בטקס הענקת אות נשיא המדינה להתנדבות שהתקיים במשכן הנשיא, אתמול...
בטקס מרגש העניק נשיא המדינה את 'אות הנשיא להתנדבות' לשנת תשפ"ד
ואלו הזוכים: ואחיד אלהוזייל, סמי אלקרינאוי, פלאח אמל, סולומון ביטון,...
נשיא המדינה נפגש עם משלחת דו מפלגתית של חברי קונגרס אמריקאיים מטעם AIPAC:
נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש הבוקר, יום רביעי, עם משלחת...
לפני יציאתם למשחקים בפריז, נשיא המדינה אירח את המשלחות האולימפיות והפראלימפיות ובירך אותן בברכת הצלחה
נשיא המדינה יצחק הרצוג אירח היום, יום רביעי, י״ג בסיון,...
רוברט סטירנס, אחד המנהיגים המוכרים בעולם הנוצרי, הקדיש את פרס ירושלים אותו קיבל, לזכרו של הלוחם, קצין ימ"מ, ארנון זמורה ז"ל, שנהרג בפעולת חילוץ ארבעת בני הערובה
הבישוף רוברט סטירנס, מנהיג ארגון 'כנפי נשרים', אחד המנהיגים המוכרים...