Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility MEKOMONET-->

נשיא המדינה נשא דברים בטקס האזכרה לנשיא התשיעי שמעון פרס ז"ל

נשיא המדינה נשא דברים בטקס האזכרה לנשיא התשיעי שמעון פרס ז"ל
קרדיט צילום: עמוס בן גרשום

נשיא המדינה יצחק הרצוג, ורעייתו מיכל השתתפו היום, יום רביעי, כ' באלול, 6 בספטמבר, בטקס האזכרה הממלכתי לנשיאה התשיעי של מדינת ישראל שמעון פרס ז"ל שהתקיים בהר הרצל, במלאת שבע שנים לפטירתו.

מצורפים דברי הנשיא במלואם:
״המעמד הזה, כאן – בחלקת גדולי האומה, טומן בחובו השנה עוד נופך היסטורי, כשאנו מציינים לא רק את לכתו מעימנו של שמעון פרס – נשיאה התשיעי של מדינת ישראל, ראש ממשלה, ומנהיג של חזון ותקווה – אלא גם מאה שנים להולדתו.
שמעון היה מנהיג שבנה את בטחון ישראל, בהקשר הזה הרשו לי להביע את תנחומיי למוסד, למפקדיו ולוחמיו, על לכתו של אחד מגדולי מפקדיו, שבתי שביט, שנפטר אמש.
שבתי שמוכר לרבים מאתנו שירת כראש המוסד תחת ראש הממשלה שמעון פרס. תרומתו לביטחון ישראל ולקשריה המדיניים הייתה עצומה ותיזכר לעד. תנחומיי לרעייתו יעל ומשפחתו ולאוהביו.

ברשותכם – בני משפחה, חברים, מוקירי זכרו ותלמידיו, אורחות ואורחים מכל רחבי תבל; אני מבקש להעמיק כאן היום באחד השיעורים החשובים ביותר ששמעון פרס לימד אותי; שיעור שמשתקף באופן עמוק באחד מהשירים אותם כתב: "שְׁאַלְתִּיךְ בְּמוֹצָאֵי הַכֶּרֶךְ, הָלְפָנֵינוּ סִיכּוּי אוֹ עֵרֶךְ. וּבְנוֹשְׂאִי תְּפִלָּה כּוֹרֵעַ בֶּרֶךְ, נַסְתְּ וְנֶעֱלַמְתְּ רֵאשִׁית הַדֶּרֶךְ. לֹא אֵינִי צַיָּד צְמֵא דָּם, אַף לֹא נַוָּד נוֹאַשׁ וְתַם. הֲרֵי נִשְׁבַּעְתִּי – לֹא תִּשָּׁבֵר אָדָם, וְכִי הַנּוֹפֵל הוּא זֶה שֶׁקָּם. וּבְעוֹמְדִּי עַל שְׂפַת לֹעֵךְ – הַתְּהוֹם, לֹא תִּפָּרֵם מִלֵּב רִקְמַת הַתּוֹם. וּבְהִשָּׁמַע קוֹל נֶפֶץ שֶׁל חֲלוֹם, אָמַרְתִּי לָךְ – לַנֶּשֶׁר עוֹד נָרוֹם". עד כאן מילות השיר שכתב שמעון פרס, והלחין קובי אשרת.

השיר הזה – "תפילה בדרך" – הוא איננו סתם שיר. ממרחק הזמן, יש אולי ששכחו, עד כמה הייתה הקריירה הציבורית של שמעון פרס, רצופה עליות ומורדות. ממש – מ"לוֹע הַתְּהוֹם", ועד "נשר המגביה עוף". אך גם ברגעי השפל הפוליטיים שלו, עבורו זה אף פעם לא היה סוף הדרך; עבורו, רגע הנפילה היה תמיד נקודת התחלה חדשה, נועזת, מרחיקת ראות ולכת.

לא בכדי בחרתי לדבר כאן היום, על משברים ועל דרך ההתמודדות עמם. משום שאני מאמין שבמיוחד בעת הזאת, הקשה, המאתגרת והמשברית – מבחינה לאומית, עלינו ללמוד מהתכונה הזאת – ה"שמעון פֶּרֶסִית" – לא לומר נואש ולא לוותר.

מדינת ישראל נמצאת כבר כמעט תשעה חודשים בעיצומו של משבר חוקתי וחברתי חריף, שמטלטל באופן מסוכן ביותר את החברה, הכלכלה, ובמיוחד את הביטחון – של מדינת ישראל. כבר אמרתי ואחזור על כך: אין דרך לפתרון ללא הידברות, אין דרך ללא הקשבה וכבוד. אנחנו חייבים להבין שאם צד אחד ינצח וצד אחד יוכנע – כולנו נפסיד.

אני עומד כאן בדאגה עמוקה וחרדה גדולה, ומדגיש: חייבים לפתור את המשבר הקשה והמסוכן בין רשויות השלטון, ולקבוע את האיזון הבריא והנכון ביניהן. יש לשמור על החברה הישראלית וחובה לשמור על הדמוקרטיה הישראלית – המבוססת על שלטון חוק שכולל כמובן ציות מלא לפסיקות בית המשפט. אלה ימים של חשבון נפש – וכולנו צריכים לחשוב טוב טוב על ההשלכות של המעשים שלנו. אני שב וקורא לנבחרי הציבור: זה הזמן לגלות אחריות, להביט למציאות בעיניים, ולפעול בכל דרך כדי להגיע להסכמה רחבה.

אני יודע – זה קשה. לעיתים קשה מנשוא; אבל זה זמן להושיט יד, וזה הזמן להיענות להושטת יד, ולנסות. הרוב המכריע של הציבור מייחל לסיים את המשבר הזה, להעיף את המחלוקת הזאת מסדר היום, ולהתחיל להתעסק ביחד בדברים החשובים באמת. במיוחד בימים האלה, כשהקיטוב והפילוג בשיאם, ונדמה שלחלקנו קשה לדמיין עתיד משותף ומלא תקווה – אני מאמין שעלינו לאמץ את התפיסה ששמעון פרס תמיד הביא עמו: שגם בשיא החרדות צריך להתבונן בקור רוח ולמצוא דרך לצאת מהמשבר בהידברות. יחד.

משבר הוא חלק מן האנושיות. כולנו – כל בני האדם וכל החברות והאומות – עברנו או נעבור בחיים משברים; אבל המבנה והמהות האנושית שלנו בנויים באופן שלא רק מאפשר לנו לצלוח את המשברים הגדולים האלה, אלא גם מחייב אותנו לעשות זאת. אני קורא לכולנו ללמוד את השיעור הגדול הזה משמעון פרס; וגם בעת הזאת, ובמיוחד בעת הזאת, לזכור: מדינת ישראל חזקה מכל משבר, החברה הישראלית חזקה מכל משבר.

עבור חלקנו זה קשה, לפעמים זה נראה בלתי אפשרי, אבל כמו ששמעון פרס לימד אותי ואותנו – צריך להתעקש ולנסות שוב ושוב ושוב, כי ממשבר אפשר לצמוח וחייבים לצמוח – יחד. הרי ברור לכולנו שאם מול כל אתגר ומשבר קשה שניצבו בפניו שמעון פרס היה עוצר ומוותר, מדינת ישראל הייתה היום הרבה יותר חלשה – ביטחונית, מדינית וכלכלית.

מיכל ואני שולחים חיבוקי תנחומים חמים ואוהבים לכם – אוהביו ומוקיריו הרבים של שמעון, שהתקבצו מכל העולם, למרכז פרס לשלום ולחדשנות; וכמובן לכם – בני המשפחה, אהוביהם של שמעון וסוניה פרס זכרם לברכה. תהא נשמתו של שמעון פרס איש החזון והמעש צרורה בלב האומה מדור לדור.״

 

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
הטיפים שיעזרו לכם לבחור רופא שיניים מתאים
הבריאות שלנו היא לא משהו שאנחנו יכולים לשחק איתו, וודאי...
מלון יהודה, המקום האולטימטיבי לבלות בו הקיץ עם כל המשפחה
פעילויות קיץ לילדים  בריכת שחיה חצי אולימפית בריכת ילדים משחקיה...
"השתדלנו להפגיש את הקוראים עם בני אדם"
הסופרים יאיר אגמון ואוריה מבורך נפגשו השבוע עם נשיא המדינה...
אחזקת מגוון מבנים בצורה מקצועית
ניהול ואחזקת מבנים הם מרכיבים קריטיים בהבטחת איכות החיים והערך...
תכנון העתיד המשפחתי והבטחת זכויות היורשים
בעת תכנון העתיד המשפחתי והבטחת זכויות היורשים, יש חשיבות רבה...
גדר מעוצבת - הדרך המושלמת לשדרג את הבית
גדר אלומיניום מעוצבת היא הבחירה האולטימטיבית לכל מי שרוצה להוסיף...
מפגש מרגש בין צעירים מוסלמים ממרוקו לישראלים התקיים במוזיאון ידידי ישראל וכלל שירה וריקודים משותפים לצלילי שירת זמרת ששרה במרוקאית
מוזיאון ידידי ישראל אירח את משלחת שראכה ממרוקו שהגיעה לישראל...
קיץ אינטראקטיבי במוזיאון המוזיקה העברי בירושלים בואו לנגן בעצמכם מנגינות של קיץ
חוויה לכל המשפחה בכל גיל נגינה חיה בשיתוף הקהל * הצצה...
מישהו לרוץ איתו תערוכת ציורים חדשה בתמול שלשום מחווה לספרו של דוד גרוסמן במסגרת ציון 30 שנה להקמת תמול שלשום
מחווה לספרו של דוד גרוסמן 'מישהו לרוץ איתו' במסגרת אירועי...
נשיא המדינה במפגש ראשי רשויות מקומיות ואזוריות חדשים
״אני מאוד מודאג. אני מאוד מודאג מעליית הטון, מהעימותים המילוליים...