המחלקה לרישוי בניה בעיריית ירושלים נמצאת בעיצומה של רפורמה אשר תביא לקיצור הזמן הנדרש לקבלת היתר בניה בעיר ירושלים. הרפורמה כוללת שני היבטים עיקריים: שיפור השירות ושיפור האיכות המקצועית. עד לפני כמה שבועות המבקשים לקבוע תור לפתיחת תיק המתינו יותר מחצי שנה וכיום ממוצע ההמתנה עומד על כחודש וחצי.
שיפור השירות יכלול פישוט הליכי הרישוי, עם דגש על שרות טוב וברור יותר ללקוח, השגת שביעות רצון הלקוח, תוך שמירה על האינטרסים של כלל התושבים ושיפור הקשר בין לקוחות קבועים וגורמים מקצועיים. המטרות העיקריות ברפורמה הן מיסוד הקשר ותאום ציפיות עם מתכננים ועם גורמים חיצוניים, קביעת אמנת שרות ופיחות ופישוט תחנות לאישור כל סוג של היתר בניה.
הכוונה היא כי כל מתכנן יוכל לפנות לגורם אחד אחראי בכל אגף ומחלקה רלוונטיים בעירייה למתן שירות, כולל לבקשה להיתר. שיפור השירות יכלול הדרכות מקצועיות למתכננים, מתן מידע שוטף באמצעות פורטל באתר האינטרנט העירוני והקמת קבוצות מיקוד של אדריכלים והנדסאים כשותפים לשינוי. מחלקת הרישוי מסיימת בימים אלו טיפול בפערים משנים 2008-2009, לצמצום מספר התיקים שלא טופלו, במקביל לעבודה השוטפת.
מדובר במהלך מתמשך ומעמיק שהאות לפתיחתו ניתן אתמול במסגרת כנס הליכי רישוי שהתקיים בהשתתפות כ- 130 מתכננים בבית המודל בעיריית ירושלים.בכנס הוצגו עיקרי הרפורמה, השלכותיה, מטרותיה ויתרונותיה ביחס למצב שהיה קיים עד-כה.
ההצגה כללה את הליכי רישוי בניה במתכונתם החדשה, השפעות השינויים על עבודת עורכי הבקשות להיתר בניה, שיפור השירות שכלל מספר צעדים, בראשם הפעלת דלפק שירות לקוחות וקביעת בוחן תורן ובעתיד הקרוב הפעלת פיילוט להגשת תוכניות באמצעות האינטרנט.
ראש-העיר ירושלים, ניר ברקת שהשתתף בכנס ציין את חשיבות שיתוף הפעולה בין מתכנני העיר והגורמים מקצועיים העירוניים. "למינוף הבניה בעיר ולשמירה על איכות הבניה ועיצובה, כל הצדדים חייבים במקצועיות, נאמנות ואחריות – לבניית ירושלים".
יעל קרמה, מנהלת המחלקה לרישוי מדגישה כי "ניכרת העבודה המאומצת והמשותפת של הצוותים העירוניים למיסוד ומימוש השינוי בנושא רישוי בניה, למען שיפור וייעול השירות בהליך הוצאת היתר בניה בירושלים. מדובר בכנס ראשון מסוגו שהתקיים בעיריית ירושלים וייתכנו כנסים נוספים בעתיד.