Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility MEKOMONET-->

מה זה אוסטיאוארתריטיס ואיך מטפלים בזה

מה זה אוסטיאוארתריטיס ואיך מטפלים בזה
קרדיט- Photo by Yogendra Singh on Unsplash

דלקת מפרקים ניוונית, או בשמה הלועזי: אוסטיאוארתריטיס, היא דלקת אותה נמצא בדרך כלל במפרקי כפות הידיים, למרות שאפשר למצוא אותה גם במפרק הירך ובברכיים. המחלה אופיינית לבני גיל הזהב ונראה תחלואה בקרב בני חמישים ומעלה. במאמר הבא נדבר בהרחבה על המצב הרפואי הזה. ננסה להסביר מה הגורמים לה ומה אפשר לעשות כדי לטפל.

מה תפקידם של המפרקים בגוף האדם

כדי שנוכל להבין את האופי של המחלה הזו, אנחנו צריכים להבין קצת יותר טוב איך נראה גוף האדם במבט מבפנים. הגוף שלנו כמובן בנוי על שלד. העצמות הן אלו שמאפשרות לנו ללכת ולעשות כל מה שנרצה לעשות הלכה למעשה. בין העצמות, יש לנו מפרקים. המפרקים הם אלו המאפשרים לנו לבצע כמעט כל פעולה אותה אנחנו מבצעים כמעט בלי לחשוב. כל אחד מהמפרקים האלו בנוי כמו סוג של מערכת מורכבת, הכוללת מספר חלקים. יש לנו שם ריכוז של איברים האחרים לפעולות שונות. אנחנו נמצא שם את הסחוס, החומר המבודד בין העצמות, כדי למנוע שחיקה שלהן על ידי חיכוך של זו בזו. יהיו לנו שם הרצועות, אותם שרירים שעוזרים לנו לכופף וליישר את המפרק וכמובן, שורה של כלי דם.

מה זו דלקת מפרקים ניוונית למעשה

אוסטיאוארתריטיס היא מחלה אשר פוגעת למעשה בכל החלקים בתוך המפרק. כלומר, אנחנו לא מדברים על בעיה נקודתית, אלא, על מחלה רב מערכתית. יש כל מיני סיבות אשר יכולות להשפיע על התפרצות המחלה. שימוש יתר, למשל, בקרב ספורטאים או אנשים מבוגרים אשר המפרקים שלהם נשחקים לאורך הזמן. השמנת יתר ותזונה לקויה יכולים להביא להתפרצות סימפטומים, שינויים הורמונליים, נטילה של תרופות מסוימות וכן הלאה. אנחנו צריכים לזכור כי אוסטיאוארתריטיס היא מחלה כרונית. כלומר, אנחנו יכולים להקל על הכאבים אבל אנחנו צריכים להבין כי הטיפול כולל תהליך ארוך וממושך אותו אנחנו צריכים לעבור בסבלנות.

אילו סימפטומים מאפיינים את המחלה

סימפטומים של אוסטיאוארתריטיס הם בד"כ: נוקשות במפרק, כאבים מוגברים, בעיקר בזמנים של חילופי מזג אוויר הגבלת תנועה, נפיחות או תחושה של כמו 'גושים' במפרקי הידיים. חולשה של השרירים ודלדול מסת שריר. כאמור, המחלה גם מאופיינת בכאבים אשר עלולים להחמיר בכפוף לתנאים סביבתיים.

מה אפשר לעשות כדי לטפל בדלקת

כעיקרון יש כמה דרכים לטפל בבעיות מהסוג הזה. קודם כל, תזונה טובה, ירידה במשקל וקיום פעילות גופנית באופן קבוע בהחלט יכולות לשפר את המצב. כמובן, חשוב לפנות לקבל מענה מקצועי מאורתופד מנוסה כדי להבין מה המצב , לקבל אבחנה מסודרת ובעיקר, ליווי מקצועי. פעמים רבות, כאשר הסימפטומים מחמירים, הדרך להתמודד עם זה היא באמצעות תרופות אשר משמשות בתור משככי כאבים. כאמור, משום שאנחנו מדברים על מחלה כרונית דלקתית, חשוב להישאר תחת השגחה של אורתופד כדי להבטיח כי נטילה ממושכת של תרופות כאלו ואחרות לא עושה נזק במקום תועלת.

כדאי לתפוס את המחלה בשלב מוקדם

העניין הוא שרבים מאיתנו לא משקיעים מספיק מחשבה בעצמנו. אנחנו נוטים לחשוב כי לכאבים פשוטים וקלים אנחנו בכלל לא צריכים להתייחס. אבל זה ממש לא נכון. אנחנו יכולים להמשיך ולהתקיים בעולם, לעשות כל מה שנרצה, רק אם נזכור לטפל בעצמנו כמו שצריך. לכן, חשוב כל כך לתפוס את המחלה בשלב מוקדם ולעשות את המקסימום כדי למנוע ממנה להחמיר ויותר מזה, כדי להצליח ולקיים חיים רגילים כמעט רגילים, תוך שאנחנו מקפידים לשמור על הדגשים שיעזרו לנו להרגיש פשוט יותר טוב.

ד"ר רמי כרדוש הוא סגן מנהל המחלקה האורתופדית בבית החולים אסף הרופא. מוזמנים ליצור קשר עוד היום ולקבל מענה אישי בהתייחס לצרכים שלכם.

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
הטיפים שיעזרו לכם לבחור רופא שיניים מתאים
הבריאות שלנו היא לא משהו שאנחנו יכולים לשחק איתו, וודאי...
איך להפוך את ערב החברה לא רק למהנה אלא גם למגבש?
אם אתם רוצים לתכנן עבור העובדים שלכם ערב חברה, שלא...
שחזור דיסקים קשיחים לחברות ניהול נכסים
עבור חברות ניהול נכסים, המידע שיש ברשותן קריטי להצלחתן; פרטי...
אחזקת מגוון מבנים בצורה מקצועית
ניהול ואחזקת מבנים הם מרכיבים קריטיים בהבטחת איכות החיים והערך...
להחזיר את הזמן לאחור- ככה תעשו את זה
לפני הכל, לא התכוונו ללמד אתכם לבנות מכונת זמן כי...
תכנון העתיד המשפחתי והבטחת זכויות היורשים
בעת תכנון העתיד המשפחתי והבטחת זכויות היורשים, יש חשיבות רבה...
גדר מעוצבת - הדרך המושלמת לשדרג את הבית
גדר אלומיניום מעוצבת היא הבחירה האולטימטיבית לכל מי שרוצה להוסיף...
טיפים להתמודדות חכמה עם תביעת לשון הרע שהוגשה נגדכם
חוק איסור לשון הרע, התשכ"ה-1965, נועד להגן על כבודו ושמו...
שחזור מידע בירושלים
כך תפעלו כשהקבצים החשובים לכם נעלמו [פתרון] איבוד מידע חשוב הוא...
הבחירה המושלמת לגבר המודרני
רשת סוואג 69, שהוקמה בשנת 2017 על ידי מעצב האופנה...