עמותת אור ירוק ועמותת מטב יוצאות בימים אלה בקמפיין משותף למניעת היפגעות של אזרחים ותיקים בתאונות דרכים
קמפיין למניעת היפגעות של אזרחים ותיקים בתאונות דרכים נערך בימים אלה על ידי העמותות אור ירוק ומטב, שיוצא בקריאה לראשי ערים להתקין פסי האטה כדי למנוע את ההיפגעות. על פי נתוני משטרת ישראל כ-128 קשישים בגילאי 65+ נפגעו בעת חציית כביש בירושלים. הגורמים העיקריים לתאונות הם היעדר פסי האטה לפני מעברי החצייה, רמזורים לא תקינים או לא קיימים ומעברי חצייה דהויים או מחוקים.
"האזרחים הוותיקים הם אוכלוסייה פגיעה במיוחד: פגיעת רכב, ולו הקלה ביותר, באדם מבוגר עלולה להיות קטלנית עבורו, להבדיל מפגיעה דומה באדם צעיר, שביכולתו להתאושש ולהחלים. ברגע אחד עלולים משפחה וחברים לאבד קרוב שהוא עולם ומלואו, והחברה כולה מאבדת אדם עם שנים של ניסיון ועשייה" אומר ליאור שטרסברג מנכ"ל עמותת מטב. "עם הזקנה יש הרבה שינויים גופניים שמגדילים את הסיכון לפגיעה בתאונות דרכים: צפיפות העצם יורדת והיא נוטה להישבר ביתר קלות, הראיה והשמיעה נפגעות, כך שקשה יותר להיזהר מפני סכנות. גם זמני התגובה של הגוף מתארכים וכוח השרירים נחלש. מעבר לזה, יש גם אזרחים ותיקים שסובלים מנסיגה במיומנויות קוגניטיביות שגם היא משפיעה. חשוב לנו לערוך קמפיין מודעות, יחד עם עמותת אור ירוק, כדי לעורר מודעות בקרב אזרחים ותיקים ובני משפחותיהם. אני מקווה שהקמפיין יעזור ולו במעט למנוע תאונות בעתיד."
מנתוני המשטרה ועמותת אור ירוק עולה כי בשנת 2019 קרוב ל-1500 קשישים נפגעו בתאונות דרכים. בעשור האחרון נפגעו 21,721 אזרחים ותיקים בתאונות דרכים, כלומר 2,172 אזרחים ותיקים בממוצע בכל שנה.
"אזרחים ותיקים נפגעים בתאונות דרכים בשיעור כפול מחלקם באוכלוסייה." אומר ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק. הקמפיין שאנחנו מקיימים ביחד עם עמותת מטב הוא צעד מבורך וחשוב להעלאת המודעות בקרב ראשי הערים לבעיות שאיתם מתמודדים האזרחים הוותיקים. תאונות דרכים הן לא גורל משמים, אלא מאבק שניתן לנצח בו. אני מאמין שאם ראשי הערים ייקחו אחריות וישפרו את התשתית באזורים בהם מסתובבים ריכוז גבוה של אזרחים ותיקים כמו בתי אבות, מרכזי יום לקשיש וקופות חולים, נוכל לצמצם את ההיפגעות הגבוהה שלהם בתאונות דרכים ולהציל חיים".
בעמותה מסבירים כי כדי לצמצם את ההיפגעות הגבוהה של אזרחים ותיקים בתאונות דרכים יש להתאים את תשתיות הדרך תוך התחשבות בצרכיהם הייחודיים. במספר פעולות פשוטות ניתן להציל חיים רבים:
- ריסון מהירות נסיעת כלי הרכב באזורים שיש בהם קשישים רבים באמצעות התקנת פסי האטה שמפחיתים את תאונות הדרכים ב-40% במקומות שבהם הם מוצבים.
- הארכת משך האור הירוק ברמזור: באותם אזורים, בהם יש מספר רב של קשישים, יש להאריך את משך מופע האור הירוק ברמזור, כדי לאפשר להם לחצות את הכביש בבטחה.
- טיפול במפגעי בטיחות: ריכוז הטיפול במפגעים כגון בורות פעורים במדרכות, הנמכת מדרכות בירידה למעברי חציה, שיפור הנראות על ידי סימון מובלט של מעברי החציה וכד'.