כנס ערים מתחדשות של מרכז הבניה הישראלי 29.5.24 | ירושלים

כנס ערים מתחדשות של מרכז הבניה הישראלי 29.5.24 | ירושלים
קרדיט: מרכז הבנייה הישראלי

רפי אלמליח מנכ"ל מנהל התכנון:"ראינו ראשי ערים באזור הגבול ובצפון שהפעילו לחץ וקיבלו תקציבים לא פחות חשוב גם להפעיל לחץ לחיזוק מבנים מרעידות אדמה ונושאים נוספים".

מאיר שפיגלר מנכ"ל חברת החשמל: "בתחום מונים חכמים אנחנו בעד תחרות. עד לסוף שנת 2024 נתקין למעלה מחצי מליון מונים חכמים".

רמי לוי, מנכ"ל ובעלים רמי לוי שיווק השקמה בע"מ: "כשמגיעים למצב שהתשלום לעובד זר הוא 8000 יורו – במדינת ישראל חייבים לתת את הדעת. בסוף מי שישלם את זה הם האזרחים שקשה להם ורוצים לקנות דירות".

במסגרת פאנל בנושא ״השלכות המציאות שהשתנתה מעל ומתחת לפני השטח״ בהנחיית עופר חדד בכנס השנתי לערים מתחדשות של מרכז הבנייה הישראלי אשר מתקיים היום, יום ד׳ 29.5.24 במרכז הקונגרסים בבנייני האומה בירושלים השתתפו גורמים בכירים משוק הכלכלה הנדל״ן בישראל.

רפי אלמליח, מנכ"ל מנהל התכנון התייחס לצורך לגשר על הפעם בין המחיר למטר בין הפריפריה למרכז וענה ש״נתנו תקציבי ענק לדרום ולעוטף ועכשיו גם לצפון המדינה ובהיבט התכנון לוחצים להסיט חלק מהתקציבים האלה למקומות נוספים, בין היתר להתחדשות עירונית. עוד הוסיף כי ראשי הערים בצפון ובאיזור הגבול הפעילו לחץ וקיבלו תקציבים ושלא פחות חשוב גם להפעיל לחץ לחיזוק מבנים מרעידות אדמה.״ בנוגע למטרו התייחס אלימלך: "חוק המטרו אמור לייצר תקציבים, הרבה תקציבים הופנו למלחמה ואנו בחסר תקציבי בהרבה תחומים. אם אנחנו רוצים להמשיך את הפרויקטים שתוכננו אנו חייבים את המטרו. אף אחד לא יכול לנבא כמה זמן המלחמה תיקח ואיזה תקציבים, באופן כללי התכניות מאפשרות את זה. עניין התקציבים מעלי.״

כשנשאל אלמליח בנוגע לתחקיר על השרה מירי רגב האם ככה הדברים עובדים? והאם הוא מרגיש לחצים ענה: "אני בא מהתחום המקצועי ולפחות אצלי במה שאני אחראי, נותנים לי חופש להחלטות מקצועיות ונותנים לי גיבוי מלא. השר שלי הוא שר הפנים ואנחנו עובדים בצורה הכי מקצועית. השר אמר- ברמה המקצועית תביא את ההחלטות הנכונות.״
בתשובה לשאלה האם מרגיש לחצים מלמטה ענה כי ״אני יכול לתת דוגמה את תחנות הכח שם היו לחצים פוליטים שברמה המקצועית המלצנו על משהו אחד והרמה הפוליטית לקחה את זה למקום אחר. מי שיותר חזק ניצח".

אלמליח סיכם ואמר בנוגע לעיר ירושלים: "התחלנו לתכנן את המטרו בירושלים כדי לאפשר את ההיקפים הגדולים האלה בעוד עשר שנים העיר הזו תוכל לאלכס עוד 500 אלף תושבים"

מאיר שפיגלר, מנכ"ל חברת החשמל התייחס בדבריו למגבלות שחלות על הקבלנים ואמר כי: ״קיימנו שיח עם הקבלנים הדומיננטיים ושמענו מה מפריע להם. כוונתנו היא להפחית את הבירוקרטיה.״ עוד הוסיף שפיגלר: ״לאחרונה הצטיידנו בתחנות משנה ניידות – שלא ייוצר מקום אחד שהמבנה יהיה כבר כשיר לקליטת התושבים ולא יהיה חיבור חשמל בגלל שחוק התכנון והבניה הוא בעייתי וצריך לערוך בחוק רויזיה. ״.בנוגע לתחרות בתחום אמר שפיגלר: ״בתחום המונים החכמים אנחנו בעד תחרות. משנת 2019 עד שנת 2022 הותקנו 260 אלף מונים חכמים, רק בשנת 2023 הותקנו 427 אלף מונים חדשים ו-ב 24 יותקנו בין 520-620 אלף מונים חכמים. אנחנו נסיים את הפרויקט הזה מוקדם מהצפוי זה מראה על הכוונה שלנו לעשות הכל לאפשר תחרות בתחום החשמל. השר אלי כהן הרחיק לכת ומאפשר החל מחודש יולי לכל מי שיש לו גם מונה רגיל, מסורתי מהעבר, לקחת את מי שהוא רוצה כספק להענקת החשמל אליו, זה יוביל להוזלה ואנחנו מאושרים מכך".

רמי לוי, מנכ"ל ובעלים רמי לוי שיווק השקמה בע״מ נשאל בנוגע לעצירה של הציבור לאחר המלחמה בתחום הקניות ואמר כי: ״התחום שלנו לא עוצר לרגע, כי צריך להמשיך לשרת את עם ישראל, אנחנו משק לשעת חירום. בתחום השני שאנחנו מתעסקים בו וזה הנדל"ן, אכן בהתחלה הרגשנו את זה כשנתקעו בניינים רבים בגלל חוסר בכח אדם, היינו צריכים להוסיף במחיר לנדל״ן מכיוון שצריך להביא עובדים סינים. אנחנו ממשיכים קדימה כדי לבנות ולעשות את מה שצריך״.
בנוגע להבנת משרדי הממשלה למול גודל האירוע שמתמודדת איתה ישראל אמר: ״יכול להיות שהם מבינים אבל לא עושים משהו. אני כיזם מסתכל ומקבל היום כל מיני הצעות מחיר אצל קבלני ביצוע, ההצעות היום יקרות ב 25% ממה שהיה לפני שנה – שנה וחצי. כשההצעות יקרות יותר מי שישלם את זה הוא מי שקונה את הדירות. זה בגלל חוסר בכוח אדם ובגלל התחרות אצל קבלני הביצוע – ושם המחירים עלו בעשרות אחוזים. בגלל שיש קושי אצל אנשי עסקים קטנים ובינוניים ומי שצריך לתת את הדעת הוא המדינה. כשעובד זר עולה פה 8000 דולר, ואני מסתכל על קפריסין או דובאי שם הוא עולה 400 דולר לחודש. ושלא ישתמע, זה לא מה שאני אומר שצריך לשלם, שיקבלו פה שכר של 1500-2000 יורו, אבל כשמגיעים למחירים של 8000 יורו – מדינת ישראל חייבת לתת את הדעת. בסוף מי שישלם את זה הם האזרחים שקשה להם ורוצים לקנות דירות".

כרמית יוליס, המשנה ליועמ"ש לממשלה משפט אזרחי שוחחה בהרחבה על זכויות בעלי דירות בהתחשות עירונית ואמרה: "אנו מביאים בימים אלה תקנות לאישור של שר המשפטים אלה תקנות מהפכניות, תקנות שמטרתן לוודא שפרטים מהותיים נכללים בעסקה באופן מספק. כלומר, אימות ע"י עו״ד בדרך בה מאמתים שטר מכר, עו״ד יהיה חייב לאמת את חתימת הקונה ולהסביר לו את פרטי העסקה. נושא נוסף שהחלטנו לגעת בו הוא נציגות הדיירים שיכולה להיות רבת משקל עבור הדייר החותם, אנו ניתן זרקור בחוזה עד כמה להסדיר את נושא הנציגות, שידע איזה מההחלטות גורם אחר יכול להחליט במקומו. השוואת עילות ״הסירוב הסביר״ והפחתת כוחו של משקיע עם שיעור משמעותי בבניין. בנושא דיירים מבוגרים הוסיפה: "חלק גדול מהדיירים הם מבוגרים יותר, הדין נתן להם מעמד בחוק. לאחרונה ממש הוצאנו חוות דעת ביחס לתוחלת התיקון שיפחית את גיל הקשיש מגיל 75 לגיל 70 על בתים משותפים שנחתמה בהם עסקה ראשונה טרם תיקון החוק. בנוגע לתחזוקת מבנים הוסיפה: "הנושא הזה מטריד, באשר לבניה קיימת, ותיקה, בניה לא מוסדרת, יש צוות שעוסק בזה ואני מקווה שבחודשים הקרובים נוכל להביא מסקנות" לצד זה הוצאנו חוות דעת משפטית מהפכנית, וכל זאת למרות שאין דין בנושא בנוגע למצב הקיים – יזם שמוציא פרויקט מוכר דירות בפרויקט ולצד זה יש כסף בצד – הדיירים החדשים ידעו שלעתיד לבוא אם יש בעיית תחזוקה משמעותית יש קרן להיפרע ממנה".

נתן אלנתן, יו״ר מטה התכנון הלאומי: "אנו בתקופת מלחמה, תקופה לא פשוטה. מתחילת המלחמה מטה התכנון התגייס לתת פתרונות בנושאי המלחמה. ה-7.10 תפס אותנו שלושה ימים לפני ישיבת המועצה הארצית, מיד הבנו שאנו באירוע אחר שדורש מאיתנו לעשות שינוי מלראות איך אנחנו שאחראים על תכנון נותנים מענה על הצרכים החדשים. הנחת העבודה היתה שיש לתת פתרונות מהירים ופשוטים. שלפנו סעיף נדיר בחוק התכנון והבניה שעושה שימוש במקרים ייחודיים – 266 ה' וקידמנו ואישרנו את סעיף 266 ו׳ הקמת מבני קבע למפוני המלחמה. נושא נוסף הוא התמודדות עם נושא המיגון, הקמת ממדים. הבנו שאי אפשר להתמודד כמו לפני המלחמה שם המצב היה בין שנה וחצי לשנתיים לתהליך הקמת ממ"ד. קיצרנו את משך הזמנים. עשינו תיקון לחוק הבניה ואישרנו תוספת לממדים וחדרי רחצה באזורי העימות.

ערן רולס, יו״ר מרכז הבנייה הישראלי: ״זו שנה נוספת שאנו מקיימים את כנס הנדל״ן בירושלים ולא בכדי. ירושלים מובילה במדדי התחדשות עירונית תוך הבנה בצורך הרב שיש בכך. תוכן הועידה השנה חשוב אף יותר משנים קדומות ואני מקווה שהמדינה ונציגי הממשלה שיקחו חלק, ישכילו לקצר תהליכים על מנת ליצור הצפה של דירות, הורדת מחירים ומתן אפשרות לזוגות צעירים לקנות בית במדינת ישראל.״

אודות עיר הנדל״ן ירושלים:
כנס הנדל״ן ירושלים של מרכז הבנייה הישראלי, הפך למסורת רבת שנים ויתקיים בתאריך 29.5.24. הכנס מהווה מפגש פסגה של צמרת הנדל״ן בישראל. בוועידה לוקחים חלק כ-1,000 מקבלי החלטות מצמרת הענף בכל רחבי הארץ על מנת לקדם אג’נדות, עסקאות ושיתופי פעולה בנושאים הבוערים של עולם הנדל״ן. האורחים אשר לוקחים חלק בעשרות מושבים מקצועיים, וועדות מומחים, הרצאות מרתקות, מפגשים עסקיים, דיאלוגים בין מגזריים ושיתוף ידע מעשיר עם הגורמים הסטטוטוריים השונים.

קרדיט: מרכז הבנייה הישראלי
כתבות נוספות שיעניינו אתכם
השילוב המנצח
רוצים לתת תנופה לערב גיבוש ולחוות משהו מיוחד עם חברים?...
שלווה ביתית בכל עונה
האביב והקיץ הם העונות המושלמות לפתוח את החלונות ולאפשר לאוויר...
החלטתם להשקיע בנדל"ן? בחר את היעד המתאים
להשקה בנדל"ן באופן כללי יש יתרונות רבים. מדובר על אפיק...
כל מה שהממ"ד שלכם צריך כדי להיות תקני ובטוח לשימוש
אומנם יש לכם ממ"ד בבית ויש בו אפילו לא מעט...
קבלת החזרי מס מהמדינה: כך תעשו את זה
לאורך השנים אנו משלמים מיסים שונים למדינה, בין אם זה...
כיצד בוחרים מגש פירות?
מגש פירות מהווה כיום את המתנה האידיאלית עבור כל אדם....
דיקור סיני: שיטת טיפול שהוכיחה את עצמה אלפי שנים
עבורנו הרפואה הסינית נחשבת לדבר חדש יחסית. למרות שיש מטפלים...
איך נעצב את סביבת העבודה המנצחת לעובדים מהבית
הייתה זו מגיפת הקורונה אשר האיצה תהליכים שכבר התחילו מזמן....
רוצים לרכוש דירה בתל אביב? כך תעשו זאת נכון
לא במקרה רבים כל כך רוצים להתגורר בתל אביב. לעיר...
מאות עולים ירושלמים חדשים מסכמים את השנה העברית בשני אירועים מיוחדים למענם ביוזמת עיריית ירושלים וארגון 'נפש בנפש'
מעל 800 עולים חדשים מכל רחבי העולם, אשר בחרו לבנות...
דילוג לתוכן