בתום כשלוש שנות עבודה, סיימה השבוע מכונת האַפִּיטְרַאק את העבודות להנחת המסילה בפרויקט הרכבת הקלה בירושלים. נכון להיום, הונחו מעל 90% מהמסילות לאורך קו הרכבת הקלה הראשון בישראל, שאורכו 13.8 ק"מ. כ-80% מהמסילות שהונחו עד כה- נעשו באמצעות מערכת האפיטראק.
מעט עבודות המסילה שנותרו (בעיקר בתחום צמתים) ייעשו באופן ידני, בעוד המכונה פורצת הדרך תשוב לצרפת על מנת לשרת פרויקטים נוספים של רכבת קלה ברחבי העולם. האפיטראק (Appitrack) פרי פיתוח בלעדי של חברת אלסטום העולמית, הינה מערכת רובוטית מהירה להנחת מסילות לרכבת קלה, באופן המאפשר קיצור במשך הזמן להנחת המסילות וצמצום בעלויות הפרויקט. בהסתמך על הנתונים בירושלים, בזכות המערכת הונחו כ-200 מ' מסילה ביום עבודה, הספק הגבוה לערך פי 4 מאשר ביציקת בטון באופן ידני.
במסגרת המערכת מופעלות שתי מכונות במקביל: האחת, מכונת ה- Slipform (סליפּפורם), המשמשת בדרך כלל לסלילת אוטוסטראדות או מסלולי המראה ונחיתה, יוצקת לוח בטון רצוף לאורך תוואי המסילה שנקבע מראש. המכונה השנייה, הממוקמת מספר מטרים מאחורי הראשונה, נועצת את תושבות המסילה בתוך הבטון שזה-עתה נוצק, באופן המבטיח דיוק מושלם בהנחת הפסים.
את התהליך כולו מלווים קרוב ל- 25 אנשי צוות מהחברות אלסטום ואשטרום- ביניהם מודדים, מכונאים, מפעילי המערכת ופועלים האמונים על תהליך "אשפרת" הבטון לאחר שנוצק. כיום קיימות מספר מערכות דומות בשימוש בעולם ע"י חברת אלסטום. שימוש בטכנולוגיה חדישה זו בתחום הנחת המסילות, מעיד על ההובלה הטכנולוגית והמצוינות של חברת אלסטום, מובילה עולמית בתחום הרכבות, בשיתוףעם חברת אשטרום – חברת הבנייה מהמובילות בישראל.