בשנים האחרונות עולות עוד ועוד תלונות של הולכי רגל, שאינם מסוגלים ללכת על המדרכה מבלי לסכן את חייהם. החונות, הגזם שנערם והשלטים החוסמים כבר לא נשאר מקום להולכי הרגל.
בשנים האחרונות עולות עוד ועוד תלונות של הולכי רגל, שאינם מסוגלים ללכת על המדרכה מבלי לסכן את חייהם. המדרכות, כך אומרים התושבים, הפכו להיות מסלול נסיעה נוסף עבור אופניים, אופניים חשמליים, קורקינטים ממנועים, הוברבורדים ודומיהם, ויחד עם המכוניות החונות, הגזם שנערם והשלטים החוסמים כבר לא נשאר מקום להולכי הרגל.
בכדי לעצור תופעה זו, יצאו מתנדבי עמותת אור ירוק ביניהם חברי קבוצות הנוער לכבוד שניאור חשין, חונכי פר"ח ומתנדבים נוספים מכל רחבי הארץ, לבדוק את מצב המדרכות בלמעלה ממאה יישובים במטרה להתריע בפני הרשויות המקומיות במידה וישנה סכנה להולכי הרגל.
המתנדבים בדקו שני פרמטרים עיקריים: האם רוחב המדרכה הוא 130 ס"מ לפחות על פי תקן התכנון של משרד הבינוי והשיכון ומשרד התחבורה, והאם ישנם חסמים על המדרכה המפריעים להולכי הרגל. בין החסמים שנבדקו: פחי זבל החוסמים את המדרכות, מכוניות חונות על המדרכה, עמודי חשמל המוצבים באמצע המדרכה ואינם מאפשרים מעבר לעגלות ולבעלי מוגבלויות ועוד.
בין היישובים בהם נעשתה הבדיקה גם ירושלים:
הרחובות בהם ערכו המתנדבים את הבדיקה ועמידותם בתקן רוחב המדרכה (130 ס"מ):
- ברחובות אביעד הלר, טנורה, גבעת שאול, הלני המלכה, הלר, חרל"פ, אליאב, ליפשיץ, עבודת ישראל, רבינוביץ', רמב"ם, שדרות חמד, שחל, שלמה אלקבץ ושמריהו לוין בכל המדידות שנעשו נמצא כי המדרכה אינה עומדת בתקן;
- ברחובות ישראל זרחי ופארן באחת מתוך שלוש מדידות שנעשו נמצא כי המדרכה אינה עומדת בתקן;
- ברחוב ישראל אהרוני בשתיים מתוך שלוש מדידות שנעשו נמצא כי המדרכה אינה עומדת בתקן;
חסמים שנמצאו ברחובות השונים במרחב המוקצה להולכי הרגל:
- פחי זבל
- עמודי תאורה
- עמודי חשמל
- רכבים חונים
- פסולת
ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "המדרכות נועדו לשמור על בטיחותם ונוחותם של הולכי הרגל. לא ייתכן כי הולכי הרגל, ביניהם קשישים, בעלי מוגבלויות וילדים, ייאלצו לרדת לכביש ולסכן את חייהם. על הרשויות המקומיות לוודא כי המדרכות רחבות מספיק וחפות ממפגעים בכדי שהולכי הרגל יוכלו ללכת בהן בבטחה תוך שמירת הפרדתם מכלי הרכב בכביש".