קול קורא לתיכוניסטים להשתתף בפרלמנט המדעי לנוער ירושלמי בנושא משבר האקלים
19-21.1.2020
כיצד ישפיע שינוי האקלים על ישראל? האם עלינו להתכונן לפגעי מזג אוויר קיצוניים? מה עלינו לעשות כדי למזער נזקים אולי לדחות את הגזירה?
מזה כ-10 שנים מקיים מוזיאון המדע בירושלים, בשיתוף מחלקת חינוך בעירית ירושלים, פרלמנט מדעי לנוער ירושלמי. מידי שנה במהלך הפרלמנט עוסקים בני הנוער בשאלות מדעיות ואתיות, נפגשים עם מומחים וחוקרים ומעלים הצעות ומנסחים המלצות ממש כמו בפרלמנטים מכובדים אחרים.
השנה, בחירת הנושא היתה 'חמה'. משבר האקלים כבר כאן, הוא לא עתידני ולא מחכה לדורות הבאים. בני הנוער לוקחים על עצמם אחריות ואת המשימה לדון ולהעלות סוגיות הקשורות לפתרונות מוצעים כבר עכשיו.
"בחרנו השנה ועדות שיתנו מבט רחב על הבעיות אבל גם ובמיוחד פתרונות מקומיים עירוניים. התלמידים יתכנסו בארבע ועדות, כל אחת בתחום אחר, יחקרו וישאלו שאלות. ביום השני של הפרלמנט יפגשו התלמידים מומחים בתחומם, יציגו את הנושא מהזווית שלהם, יענו על שאלות ויעזרו לתלמידים לגבש המלצות" מספרת חמוטל לוטן, רכזת פרלמנט מדעי לנוער ירושלמי במוזיאון המדע בירושלים
בין המומחים שישתתפו בוועדות ויפגשו את התלמידים :
ד"ר נטע ליפמן, מנכ"לית האגודה הישראלית לאקולוגיה ולמדעי הסביבה
ד"ר דורית אדלר, נשיאת הפורום הישראלי לתזונה בת קיימא
ד"ר עמית טובי, המחלקה לגאוגרפיה, האוניברסיטה העברית
חגית גפן, מנכ"לית ארגון 'הרשת הירוקה'
ד"ר ליה אטינגר, חברת צוות מרכז 'השל'
יוסי סעידוב, מייסד הארגון '15 דקות'
רן שדמי, מנהל אגף בכיר כלכלה לתחבורה ציבורית
איתי צחר, מנכ"ל עיריית כפר סבא.
בין הנושאים הבולטים שיועלו לדיון בוועדות:
כיצד ישפיע שינוי האקלים על מדינת ישראל? האם אנו צפויים לקטסטרופות מבחינת מזג אויר, הצפות וכו' שיפגעו בחקלאות? מה לגבי התחממות גלובלית וכיצד היא משפיעה או תשפיע על ישראל בעתיד? האם ניתן להתכונן לכל אותם תרחישים וכיצד? האם השימוש באנרגיה סולרית תפחית את פליטת גזי החממה ומה זה אומר לגבי הפגיעה הסביבתית, הזיהום והקרינה. האם כולנו מחויבים לאכול בריא? כיצד משפיעות הבחירות התזונתיות שלנו על הסביבה? האם יש בידינו האנשים הפרטיים לעשות יותר או שרוב האחריות נופלת על מקבלי ההחלטות והפוליטיקאים?
בפרלמנט המדעי משתתפים מידי שנה עשרות בני נוער ירושלמים ממגוון בתי ספר בעיר, דתיים וחילוניים, זאת במטרה לשתף בני נוער בשיח הציבורי סביב סוגיות מדעיות שונות. השותפים בפרויקט רואים בקיומו הזדמנות לפתח קבוצות מנהיגות מדעית בבתי הספר המעודדים מעורבות כלל התלמידים בפעילות אזרחית ולהציג מודל לימוד חדשני ומתקדם המערב את הקהילה הבית-ספרית ומקדם את תפיסת ה- Citizen Science המעודדת אזרחים מעורבים ובקיאים בסוגיות מדעיות יומיומיות בתהליכי קבלת החלטות בתחומי חיים שונים.
לפרטים נוספים חמוטל לוטן רכזת הפרלמנט במוזיאון המדע 050-6234862 או 02-6544862