Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility MEKOMONET-->

אירוע האמנות השנתי הגדול, הותיק והמשפיע ביותר יוצא לדרך!

אירוע האמנות השנתי הגדול, הותיק והמשפיע ביותר יוצא לדרך!
קרדיט: ווליד קמר

פסטיבל ״מנופים״
24-28 באוקטובר 2023

*אירוע מרכזי בהר ציון *מופעים ותערוכות * מופעי מוזיקה על גגות העיר * מופעי פרפורמנס* סיורי אמנות * כנס אמנות בינלאומי * פעילות למשפחות וילדים

פסטיבל מנופים לאמנות עכשווית בירושלים יתקיים במהלך חמישה ימים וערבים רצופים בכל רחבי ירושלים, הפסטיבל מסמן את פתיחת עונת האמנות הירושלמית עם פתיחת תערוכות בכל הגלריות ומרכזי התרבות ברחבי העיר. מופעי מוזיקה חיה, מופעי שירה ופרפורמנס, מתחם פעילות למשפחות ולילדים, כנס בינלאומי לאמנות, ימי פעילות מיוחדים, סיורים והפתעות.
פסטיבל מנופים נוסד לפני 15 שנה ביוזמת האמניות הירושלמיות לי היא שולוב ורינת אדלשטיין, ומנוהל על ידן עד היום. זהו מיזם עצמאי שצמח מהשטח ושותפים לו עשרות גלריות, מוסדות תרבות ואמנות ומאות אמנים ויוצרים מתחומים שונים.

הארוע המרכזי בהר ציון:
إرتياء Believe להאמין
ערב הפתיחה: יום שלישי 24.10.23, בשעה 17:00
בשעה 19:30 מופע של מקהלת גיא בן הינום בכנסיית הדורמיציון

בהר ציון שוכנים יחדיו מבנים קדושים ליהודים, לנוצרים ולמוסלמים, ומצויים בו מוסדות לימוד ודת, בתי קברות בתי אמנים ומוסדות חברתיים המגוללים את ההיסטוריה של ירושלים. המתחם נזכר לראשונה בשנת 985 כאשר בכל תקופה דת מסוימת שולטת במקום ומטילה בה את סימניה ואת מרותה. לאורך מאות שנים תהילתו של הר ציון נקנתה לו בזכות בניין מיוחד שנמצא בליבו, בו שוכנות יחד אמונותיהן של שלוש הדתות המונותאיסטיות תחת קורת גג אחת. לפי האמונה היהודית בקומה הראשונה שוכן קבר דוד המלך, לפי האמונה המוסלמית קברו של הנביא דוד, ולפי האמונה הנוצרית, בקומה השנייה נמצא חדר הסעודה האחרונה. ההר מהווה מוקד משיכה לבני ובנות כל שלוש הדתות, ונשמר במקום מעין סטטוס קוו עדין.

התערוכה תוצג במספר מבנים ברחבי ההר: בכנסיית הדורמיציון, בבית פלומבו, במרכז הבין-תרבותי לירושלים, בנבל דוד, במכון האוניברסיטאי בירושלים ועוד, ותאפשר לקהל להיחשף ולהכיר את המגוון האדיר של האמונות וההתרחשויות המתקיימות במקום, לקהילות שחיות על ההר, לאורח החיים הייחודי שהן מקיימות ולנרטיבים המגוונים שלהן.
בשל הקהילות הרבות השוכנות בו כיום, להר ציון מרקם ייחודי, עדין ונפיץ, של אמונות, טריטוריות ונרטיבים מקבילים על אותה פיסת אדמה. בשנתיים האחרונות, בעקבות אירועי השחתה של אתרים הקדושים למוסלמים ולנוצרים, ההתחושה היא שהמצב בירושלים רגיש במיוחד. בעקבות אלו, התערוכה להאמין, מבקשת להיות אירוע רב־תרבותי באזור מחלוקת. החיבור של אמנות למקום הנושא איתו מטענים היסטורים ודתיים רבים, שמקפל בתוכו את הגנום של האדמה עליה אנו חיים, מבקש להעלות את האפשרות לקיים צורות חיים מרובות, תוך כיבוד מנהגיהם ואמונתם של האחרים והאחרות, בין שהיא דתית ובין שהיא אזרחית, ולהוקיר את הסיפור ואת הזיכרון של כולם. פרוייקט בתמיכת קרן החדשנות של הקרן לירושלים.
במהלך התערוכה יתקיימו סיורים מודרכים ומופעים
אוצרת ראשית: רינת אדלשטיין
אוצרת אמנות ערבית: יארא קאסם מחאג'נה[]
בהשתתפות: ג'פרא אבו זולוף, פאתן אבו עלי, חניתה אילן, שוקי בורקובסקי, אילן ברקני, ניב גפני, רלי דה פריס, מנאר זועבי, ראפת חטאב, דלה טרביה, אורי זמיר, רועי כהן, אלה ליטביץ, יארא קאסם מחאג'נה, סאהר מיעארי, לילא עבד אלרזאק, דניאל קיצ'לס ונעמי יואלי, נירה פרג, אסתר שניידר, תנועה ציבורית.
שעות פעילות :
16.10, 25.10: 11:00 –17:00 / 28.10 27.10: 10:00–16:00
2.11: 11:00-17:00 / 3.11, 4.11 – 10:00-16:00r

המערבל: הופעות מוזיקה חיות
ניהול אמנותי: נועה מלמד וזאנה

תמיר אלברט – מחווה לקסטה של נושאי המגבעת/יום רביעי, 25.10, על גג ביה"ס החזותי

תמיר אלברט מההרכב נושאי המגבעת במופע מחווה מיוחד ל"קסטה" , אלבומם המסחרר של נושאי המגבעת, אלבום פורץ דרך בהיסטוריה של הרוק האלטרנטיבי הישראלי והמוזיקה המחוספסת והמקורית שנוצרה בירושלים והביאה עימה את הבשורה למדינת ישראל בדמות סאונד ניסיוני, גולמי וחזק, שכמותו טרם נשמע פה. לפניהם יעלה ההרכב "טואלט", במופע אנרגטי של אלקטרו אלטרנטיבי .

נערות ריינס מארחים את הילה רוח/ יום חמישי, 26.10 בית הנסן

"נערות ריינס" בערב של רוק מחשמל יארחו את הזמרת והיוצרת הילה רוח, נסיכת האינדי הישראלי . רוח היא התפוצצות בימתית מסחררת, שמשלבת יכולות ווקאליות חד־פעמיות עם כישרון לתרגם טקסטים לשירים. היא כותבת, מלחינה ומפיקה, הוציאה תחת ידיה כבר ארבעה אלבומים.
אלקטרו חפלה/ יום שישי, 27.10 על גג סדנאות האמנים
חפלה בשישי צהריים, צ'יל מתמשך על הגג הכי יפה באיזור התעשייה תלפיות, הופעות חיות משולבות עם יוצרי ביט אלקטרוני ודיג׳ייז מוערכים. שירה חיה וכלים אקוסטיים הנושאים איתם מסורות של מאות שנים יתערבבו עם מקצבים וסאונד הנמצאים בחוד החנית של הפיתוחים הטכנולוגיים בעולם המוזיקה. הדיג'יי והמפיק אוהד אלקובי יארח את נגנית הקאנון יעל לביא ואת אנסמבל צעדים מירושלים המזרחית, חיים לרוז , הרוח החיה של הסצנה האלקטרו־חפלאית יארח את הזמרת והפסנתרנית תמר שאוקי, ועוד.

כנס ירושלים לאמנות
בית הנסן, יום חמישי | 26.10 11:00-19:00

אוצרי ומנהלי הכנס: ד״ר רונן אידלמן ויונתן אמיר (״ערב רב״), רינת אדלשטיין ("מנופים", ״הרמה״)
הכנס יוקדש למקומה של אמנות ביחס לסוגיות פוליטיות, אקלימיות וטכנולוגיות בינלאומיות ומקומיות. ההרצאות יעסקו בשימוש אמנותי בטכנולוגיות , בפריחת תוכניות בינלאומיות המשלבות אמנות למחקר, בסוגיות המעסיקות את עולם האמנות בימינו, ובשינויים העוברים על סצנות אמנות במדינות שעוברות תהליכים אנטי-דמוקרטיים.
בין המשתתפים מהגזרה הבינלאומית נמצאים ד"ר זינו פקנולו (טורקיה) , מנהלת התוכנית למחקר ויצירה בביאנלה של איסטנבול, חוקר האמנות קריסטוף נאג'י (הונגריה), ד"ר קובה סזרדר (פולין) חוקר כלכלה פוליטית של האמנות ואירית רוגוף ראשת המסלול לדוקטורט בתכנית לפרקטיקה מתקדמת בגולדסמית', לונדון. [r7] [r8] (אנגליה/ישראל). עוד בכנס: פאנל בשיתוף איגוד האוצרות והאוצרים ומופע פרפורמנס Speech-less של שרון ולבסקי כנס ירושלים לאמנות נוסד ביוזמת פסטיבל ״מנופים״ וכתבי העת ״ערב רב״ ו״הרמה״, במטרה לחבר בין מוסדות להשכלה גבוהה לבין אמנים, אוצרים, מנהלים אמנותיים ואנשי מקצוע מעולם התרבות.

Rewind >>> Forward/ ערב של אמנות, שירה ומופעים במרכז בעיר
יום רביעי 25.10. החל מ 17:00

מסלול שיטוט במרכז העיר של ירושלים המדמה מסע בזמן, המסלול יתחיל עם בניינים עתיקים מהמאה ה-19 ויסתיים באלו שבנייתם הסתיימה בשנים האחרונות, אבן ירושלמית מול זכוכית ובטון, ודרך סגנונות חיים שונים ומגוונים המתקיימים בעיר. השיטוט יקח את המבקרים אל תוך מערבולת של זכרונות והתרפקויות מן העבר לעבר העכשווי המסחרר. זוהי חגיגה צבעונית בין מרכזי אמנות ותיקים וחדשים, בין שירה, אמנות פלסטית, מופעי פרפורמנס, מוזיקה ובינה מלאכותית. בין התחנות במסלול: בגלריית מוסררה ערב שירה ומופע מוזיקה, השקת ספר בבית טיכו, סיור בתערוכה החדשה ומפגש עם האוצרים בסדנת ההדפס, אמנות במרחבים הציבורים ועוד.

מצע משותף/ אמנות חיה בבית סדנאות האמנים
יום שישי, 27 באוקטובר, החל מ 10:00 בבבית האמנים ירושלים

שישה־עשר האמנים והאמניות הפועלים בסדנאות האמנים ביום של אמנות חיה בהשתתפות הקהל. ביום שכולו פרפורמנס ומיצבים שיתקיימו לאורך, לרוחב, בתוך ומעל סדנאות האמנים. פיסול, תנועה ושירה ילוו את המבקרים, הסטודיואים יארחו מבקרים ובסוף ביום תערך קבלת שבת ומופע מוזיקה על גג הסדנאות . עוד באותו היום תפתח בסדנאות התערוכה הבינלאומית "לקטיזם" ותערך מכירת עבודות של אמני הסדנאות.

הטורים: מרכז חדש לאמנויות המופע של אגף תרבות ואמנויות בעיריית ירושלים
מוצ"ש, 28.10, 19:00, תיאטרון הקרון

אמני ואמניות מרכז הטורים בערב של מופעים ויצירה בהשראת העיר. מופע מוזיקה אקוסטי של דני הדר על הפוליטיקה הירושלמית , ההצגה "מקלחת קרה" על קולגיאליות והשראה, מופע האזנה של אמן הסאונד אביב שטרן, ובהמשך תיקלוטים ובר פתוח .

טיול בשמיים – מועדון חדש לילדים ולכל המשפחה
26-28/10 גג סדנאות האמנים בתלפיות

מועדון הילדים החדש יפתח בגג החדש ( והמסורג! ) של סדנאות האמנים, מרחב קסום עם נוף פנורמי עוצר נשימה. בכל אחד מימי הפסטיבל, בשעות אחר הצהריים, נפתח את הלב ואת הדמיון במתחם שנבנה במיוחד ילדים המשפחה וישלב פעילויות, תחנות יצירה ומרחבי רביצה. בין הפעילויות סדנת דמיון מודרך לחלימת עננים, סדנת פיסול בחוט ברזל, סדנה לקליטת קרני שמש, ואפילו סדנת בישול שמיימית. עוד במתחם "מעבדות מזון" בהם הילדים יאפו לחמים וחלות ויתנסו בייצור משקאות עם תמציות טיבעיות. את מעבדות המזון תלווה סטייליסטיית האוכל דניס לארה מרגוליס.

מנופים טורס : תוכנית הסיורים המודרכים בפסטיבל
בכל ימי הפסטיבל
תכנית הסיורים של הפסטיבל התרחבה, והשנה תכלול גם אמנות במרחב הציבורי של העיר:פסלים, ציורי הקיר, פסיפסים ועבודות חוצות. הסיורים בטלביה יכללו את בית הנסן, תיאטרון ירושלים, בית הצייר ועוד. הסיורים ברחוב הנביאים יכללו את בית הספר מוסררה, סדנת ההדפס , גלריה עזריאלי, וככר ציון. הסיורים בלב העיר יעברו בבית טיכו, גלריה כורש 14, גלריה ברבור ועוד.
עוד סיור שהצטרף השנה הוא סיור פסלי חוצות – סיור ריצה מיוחד בשבת בבוקר! סיור פסלי החוצות יפתח בגן בלומפילד דרך משכנות השאננים, מתחם התחנה, גן ציון ויסתיים בחממה הטרופית בגן הבוטני.

תערוכות חדשות בגלריות
לאורך כל ימי הפסטיבל, הגלריות לאמנות עכשווית בירושלים פותחות תערוכות עם שיחות, סיורים ואירועים ייחודיים בהשתתפות של כ-150 אמנים ואמניות. בגלריות יתקיימו מופעי מוזיקה, מחול ותנועה, מפגשים עם האמנים המציגים, שיחות עם אוצרים , עבודות פרפורמנס מקוריות ועוד.
בין החללים המשתתפים : סדנאות האמנים תלפיות, בית האמנים ירושלים, הגלריות בבית הנסן: מרכז לאמנות ומחקר מעמותה, בית התה והגלריה המרכזית של המתחם , גלריה ע"ש מורל דרפלר בביה"ס מוסררה, סדנת ההדפס ירושלים, גלריה עזריאלי במכללת הדסה, בית טיכו, גלריית המקלט במקור ברוך גלריה אגריפס 12 , גלריה מרי, הגלריה החדשה – סדנאות האמנים איצטדיון טדי, גלריה כורש, גלריה ברבור, גלריה סטודיו משלך, גלריה הקוביה, גלריית "אמן"- המרכז לאמנות ועיצוב לציבור החרדי , הגלריה בחממה הטרופית בגן הבוטני .

קרדיט: סמנטה קרצמר
קרדיט: תהליכי דיגיטל ובינה מלאכותית
כתבות נוספות שיעניינו אתכם
הטיפים שיעזרו לכם לבחור רופא שיניים מתאים
הבריאות שלנו היא לא משהו שאנחנו יכולים לשחק איתו, וודאי...
מלון יהודה, המקום האולטימטיבי לבלות בו הקיץ עם כל המשפחה
פעילויות קיץ לילדים  בריכת שחיה חצי אולימפית בריכת ילדים משחקיה...
"השתדלנו להפגיש את הקוראים עם בני אדם"
הסופרים יאיר אגמון ואוריה מבורך נפגשו השבוע עם נשיא המדינה...
איך להפוך את ערב החברה לא רק למהנה אלא גם למגבש?
אם אתם רוצים לתכנן עבור העובדים שלכם ערב חברה, שלא...
אחזקת מגוון מבנים בצורה מקצועית
ניהול ואחזקת מבנים הם מרכיבים קריטיים בהבטחת איכות החיים והערך...
להחזיר את הזמן לאחור- ככה תעשו את זה
לפני הכל, לא התכוונו ללמד אתכם לבנות מכונת זמן כי...
תכנון העתיד המשפחתי והבטחת זכויות היורשים
בעת תכנון העתיד המשפחתי והבטחת זכויות היורשים, יש חשיבות רבה...
כנס האנימה והמנגה הגדול של הקיץ אליו צפויים להגיע אלפי חברי הקהילה מכל רחבי הארץ 8 באוגוסט בבנייני האומה
כנס האנימה והמנגה הגדול של הקיץ אליו צפויים להגיע אלפי...
סדנת ההדפס הירושלמית חוגגת 50 שנה להווסדה!
סדנת ההדפס ירושלים: פתיחה: יום שישי, ה- 19.7.2024 בשעה :...
גדר מעוצבת - הדרך המושלמת לשדרג את הבית
גדר אלומיניום מעוצבת היא הבחירה האולטימטיבית לכל מי שרוצה להוסיף...